הקיצוצים של אינטל, המפסידה: מיקרוסופט

בפוסטים הקודמים תיארתי את עניין הקיצוץ שאינטל מבצעת ואחד הפרויקטים הראשונים שאינטל ביטלה – היא את הדור הבא של מעבדי Atom כאשר הדור הנוכחי ממשיך להימכר כרגע, כלומר יכול להיות בהחלט שהוא ימכר גם שנה הבאה, אבל אז אתה כבר משתמש במעבד עם טכנולוגיה מ-2015.

ניתן היה לחשוב שהמפסידים בטווח הבינוני והארוך הם דווקא היצרנים של הציוד הזול, אלו שמוכרים טאבלטים עם Windows (או Dual Boot של Windows ואנדרואיד), אולם אינני חושב כך: מבחינת אותם יצרנים, אם אין מעבד אינטלי, תמיד אפשר לשים מעבד ARM ולמכור אנדרואיד או בהמשך – את Remix OS (שזו גירסת אנדרואיד בלתי רשמית שתומכת בהפעלת מספר אפליקציות אנדרואיד בחלונות עצמאיים) וכך מבחינתם אין הפסד ממשי.

אבל מי שמפסידה מאוד מהמהלך של אינטל (ושאני מניח שהיא הופתעה ממנו בדיוק כמו העובדים של אינטל) היא דווקא ה"חברה" הכי טובה של אינטל – מיקרוסופט.

למיקרוסופט לא היה עד לפני שנים ספורות משהו להציע בתחום של עד 200$. הם ניסו Windows RT וזה נכשל כשלון מחפיר כי אף חברה שמפתחת תוכנות לא פיתחה לזה מאומה, ולכן מיקרוסופט החליטה לבנות "פלטפורמה" חדשה וזולה שכוללת את הדברים הבאים שהיצרן בוחר מהם:

  • פאנל מ-7 או 10 אינטש (לא כולל 10)
  • אחסון מקומי של עד 64 ג'יגהבייט (ברוב המקרים – 32 ג'יגה)
  • כמות זכרון של עד 2 ג'יגהבייט
  • מעבד ATOM (סידרה Z בהתחלה ולאחר מכן סידרה X)
  • רשיון חינמי ל-Windows 8.1 (ולאחר מכן ל-10) גירסת Bing.
  • לא כולל תצורת "מקל" (הגירסה שמתחברת ב-HDMI למסך שלך)

זה המפרט שמיקרוסופט נתנה ליצרנים, אינטל עזרה בתכנון לוחות ופתרונות, והיצרנים הסיניים לא היו צריכים לשבור את הראש על רשיונות (תחום שבו הם די מעדיפים להתחמק ממנו). חלק מהיצרנים קצת שינו את המפרט והוסיפו Android כ-Multi Boot אבל מיקרוסופט וגוגל התעלמו.

כמובן שתצורה כזו לא ממש תתן לך מערכת טובה לעבוד. עם 2 ג'יגה זכרון והפעלה של וורד/אקסל או (חס ושלום) אקספלורר/EDGE – היית מגיע מהר מאוד למצב שהזכרון היה "נחנק" והביצועים היו צונחים בהתאם. גם עדכונים שהיו מגיעים למכשיר היו תופסים שטח נכבד על ה"דיסק" ואם  לא ידעת למחוק את ה"שאריות", היית מגלה מהר מאוד שאין לך מקום ב"דיסק" ושממש לא קל "להרחיב" אותו (אם אפשר לקרוא להכנסת מיקרו SD "הרחבה", ה-"SSD" היה חלק מהלוח כך שאי אפשר לפתוח את המכשיר ולהחליף).

עם התצורה הזו מיקרוסופט ניסתה להילחם בקצה התחתון מול המתחרים שמבוססים אנדרואיד ובמקביל מיקרוסופט רצתה לעודד חברות להתחיל להשתמש ב-UWP שלהם – הפלטפורמה שאתה מפתח פעם אחת והאפליקציה תוכל לרוץ מהטלפון שלך ועד ל-PC ול-XBOX (מבוסס AMD) שלך, תוך כדי שאתה בונה מספר "עיצובים" שמתאימים לגדלים שונים של מסכים, כך שטאבלט מבוסס Windows היה יכול לשמש כתירוץ נהדר (אם הוא היה נמכר טוב) לחברות לפתח אפליקציות אוניברסליות שירוצו טוב גם על מסכים קטנים (עם רזולוציה מזעזעת של 1024X600 במקרים רבים).

עכשיו מיקרוסופט מוצאת את עצמה בבעיה שתצוץ משנה הבאה: כל הארכיטקטורת טאבלטים מבוססי אינטל הולכת לפח, והם לא הולכים להוציא Windows 10 מבוסס ARM (לפחות לפי מה שידוע עד כה), כך שמיקרוסופט בעצם "עפה" משוק הטאבלטים עד מחיר $190. זיכרו – מ-200$ ומעלה, כבר אפשר לרכוש מחשב נייד פשוט עם Windows. (במחיר 200$ הוא בדיוק כמו הטאבלט מבחינת מפרט, רק שהוא בנוי כלאפטופ, הבעיות נשארות אותן בעיות כמו בטאבלט הן מבחינת ביצועים והן מבחינת דיסק). בנוסף לכך, אנשים התרגלו לדברים שטאבלט יכול לתת. אתה לא תכתוב עליו מיילים ארוכים או עבודות בוורד, אבל אתה כן תגלוש, תצפה בקליפים, פייסבוק, וצ'יטוטים ובמיוחד – משחקים, ושוב – למיקרוסופט אין מה להציע בשוק זה, אז מדובר לאחר הביטול של אינטל בהפסד (לא גדול פיננסית, אבל הפסד יותר "תפיסתי").

אבל ההפסד היותר גדול של מיקרוסופט הוא בעניין ה-UWP. כן, אפליקציה שתכתוב כאפליקציה "אוניברסלית" יכול לרוץ מהטלפון שלך, אבל מיקרוסופט בקושי מוכרת טלפונים כאלו וכל רבעון היא מוכרת פחות ופחות, מה שמרחיק מיידית כל חברת תוכנה מלכתוב דברים עם UWP. מיקרוסופט מתגאה ב-Continuum שלה המאפשר לך לחבר את המכשיר Windows Mobile 10 שלך למסך מקלדת ועכבר ולקבל את האפליקציה (רק אפליקציה אחת, לא בתצורת חלונאים ולא ניתן להציג מספר אפליקציות על המסך הגדול) על מסך גדול, אבל כבר כל היצרני טלפונים וטאבלטים היו שם עוד ממזמן. אין שום בעיה לחבר כל טלפון עם חיבור MHL (או Slimport, תלוי במכשיר) ולחבר מקלדת ועכבר ב-Bluetooth, אבל למעט הצגת וידאו, אנשים לא משתמשים בכך למרות שאין בעיה כיום לקחת את אפליקציית וורד לאנדרואיד של מיקרוסופט להריץ ולהציג אותה על המסך הגדול ממכשיר סלולרי ולהתחיל לעבוד, אנשים פשוט לא מעוניינים בכך, כך שגם Continuum (שבכלל הגיע במקור ממכשירי Pocket PC כמו של HP) אינו ממש שימושי.

כך יוצא שמיקרוסופט נמצאת בבעיה מכמה כיוונים. בקרוב לא יהיה יותר טאבלטים זולים מבוססי Windows, פלטפורמת ה-UWP פחות ופחות מעניינת יצרניות אפליקציה, וה-Continuum לא ממש מעניין מבחינת שימוש כי אנשים פשוט לא קונים טלפונים מבוססי Windows Mobile. מיקרוסופט כן מפתחת אפליקציות שנראות די טוב באנדרואיד וב-iOS ואנשים משתמשים בהן, מה שגורם לאותם לקוחות לגמרי לאבד עניין אפילו במחשבה על רכישת מכשיר Windows Mobile, אז מדוע שמפתחים ישתמשו ב-UWP? בשביל להריץ דברים על ה-XBOX?

לעניות דעתי, מיקרוסופט צריכה לקחת את ההזדמנות הזו ולצאת עם פלטפורמה חדשה שמבוססת על RDP וענן, והם יכולים לראות מה שגוגל מנסה לעשות בקשר לאפליקציות:

שימו לב להדגמה שמופיעה בשמאל שגוגל עובדת עליה בימים אלו: אתם רואים הדגמה של אפליקציה שרצה על המכשיר אולם היא לא מותקנת במכשיר, היא "מוזרמת" (Streaming) למכשיר, כך שהמשתמש יכול לשחק עם האפליקציה ואם היא מתאימה הוא יכול להתקין אותה מקומית.

מיקרוסופט יכולה לעשות בערך אותו דבר: הם צריכים לשפר את פרוטוקול ה-RDP (הוא גרוע כשזה מגיע ל-Latency של חיבור סלולרי) ולאפשר "הזרמה" של אפליקציות מתוך הענן של מיקרוסופט (Azure) על ציוד שיכול להיות PC, טאבלט כמו iPad או מבוסס אנדרואיד או אפילו על טלפון. ישנן מאות אלפי אפליקציות שעדיין לא קיימות למובייל/טאבלטים ומיקרוסופט יכולה להציע לחברות לארח ולהזרים את האפליקציות מהענן שלה ללקוחות תמורת אי אלו אחוזים מסויימים או תמורת דמי מנוי (מיקרוסופט אלופים בשיווק, נשאיר להם את זה 🙂 ). זה כמובן לא מתאים לכל סוגי האפליקציות (משחקים לדוגמא) אבל יש לי תחושה שהשוק העסקי יסכים לבחון זאת בשמחה.

לסיכום: הצעד של אינטל משנה למיקרוסופט קצת את השוק, אבל מיקרוסופט עדיין יכולה בהחלט להרוויח משוק המובייל והטאבלטים כמו שהיא מרוויחה בעקיפין מכך שהם מציעים את אפליקציות האופיס שלהם לאנדרואיד ו-iOS, רק שכאן יש הזדמנות גדולה להרחיב את היצע האפליקציות בצורה רצינית ולהרוויח מזה בצורה לא רעה בכלל.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.