ה-LAB הבא פרק 7 – קניית שרתים יד שניה

בד"כ אם נרצה להקים LAB ביתי, נרצה להכניס שרתים. אם אתה בונה את השרתים שלך מחלקים של מחשבי Desktop, אז פוסט זה לא יעזור לך הרבה. אם לעומת זאת אתה קונה את השרתים יד שניה מסוחר או חברה שמתמחה במכירת שרתים יד שניה – מומלץ לקרוא את הפוסט.

סוחרים וחברות המתמחים בקניה ומכירה של שרתים יד שניה, קונים בד"כ את השרתים (במחירים מצחיקים, בגלל זה יש להם קשרים עם כל מיני סוחרים שיודעים מי הולך לפשוט רגל ולמכור ציוד במחירי רצפה). בחלק מהמקרים (במיוחד סוחרים שאינם מנוסים) ינסו למכור את השרת כמו שהוא ואילו המנוסים יפרקו את השרתים לגורמים כדי למכור את החלקים במחירים שונים. הסיבה? בחלק מהמקרים חברות קונות שרת יד שניה ורק לאחר הקניה מתברר להם שהם צריכים פלאג או רשיון או כרטיסון קטן לדוגמא – על מנת לקבל שליטה מלאה. אחד המקרים הבולטים בדברים אלו הם שרתי IBM/LENOVO דגמי X3650 M3/M4: אם אתה מעונייין לדוגמא להתקין יותר מ-8 דיסקים באותו שרת אז תצטרך לרכוש:

  • SAS Expander כולל כבלים כדי לחבר את ה-SAS לבקר ה-RAID
  • Backplane עם 2 כניסות SAS + כבלים
  • כבל מפצל כח לחיבור ה-SATA.

את 2 הדברים הראשוניים תוכל למצוא בנקל ברשת ב-eBay ובמקומות אחרים, אך את הכבל השלישי תתקשה למצוא (כי IBM/LENOVO בקושי יצרו אותו) והעלות שלו כיום (רק של כבל מפצל כח!) היא 150-300 דולר.

אז נניח ואתה מחפש באתרים, שואל חברים וחושב לרכוש שרת כלשהו ל-LAB שלך. הנה כמה נקודות שכדאי לשים אליהן לב:

  • לא לרכוש דיסקים שמגיעים עם השרת. בניגוד למה שרבים חושבים, דיסקים – בין אם SATA או SAS נשחקים פנימית ומהירות ה-Seek יורדת. רבים בוודאי מודעים לעובדה שדיסקים מהעשור האחרון כוללים דבר שנקרא S.M.A.R.T שיכול לאמר לך בפירוש כמה זמן הדיסק פעל (בשעות), כמה סקטורים דפוקים יש בדיסק, מה השגיאות שיש ועוד ועוד, רק שחלק מהסוחרים (נתקלתי בזה לפחות פעמיים מסוחרים בחו"ל ב-eBay) מאפסים את ה-S.M.A.R.T (אי אפשר לאפס דרך תוכנה, צריך לעשות זאת דרך מערכת ה-Diagnostics בדיסק עצמו) ולעיתים גם מזייפים מדבקה חיצונית (שבה כתוב תאריך יצור הדיסק הקשיח). לכן – עדיף לרכוש דיסקים קשיחים בנפרד ואם יש לכם כסף ל-SAS – קנו SATA SSD, המהירות תהיה הרבה יותר גבוהה.
  • רוצים שליטה מרחוק? הוסיפו את הפלאג/רשיון. בשרתי לנובו/IBM יש IMM וללא פלאג לא תוכלו לראות מרחוק את המסך הוירטואלי ומה הוא מציג. ב-DELL תצטרכו כרטיסון שנותן לכם חיבור רשת פיזי נוסף, כניסה לכרטיס SD, ומאפשר צפיה מרחוק, חיבור עם AD ועוד. ב-HP תצטרכו רשיון מלא ל-iLO על מנת לאפשר צפיה מרחוק. נסו לדבר עם הסוחר על מנת להוסיף לכם את הפלאג/רשיון באותו מחיר.
  • בקר RAID – לא חשוב איזה שרת אתם קונים, כדאי לבדוק דרך גוגל את המפרטים (specs) של השרת, בדקו שם איזה כרטיס RAID יש בשרת והאם הוא תומך ב-SATA-3. זיכרו: הדיסקים הקשיחים של היום הם SATA-3 ואתם צריכים את מהירות ה-6 ג'יגהביט כדי להעביר נתונים, במיוחד אם תכניסו SATA SSD, אז אם הבקר אינו תומך ב-SATA-3, כדאי לבדוק אם הסוחר מוכן להחליף על חשבונו את הכרטיס או שתצטרכו להוסיף זאת מכספכם.
  • שרתי קבצים כמו ZFS או Ceph – אם אתם הולכים להריץ שרותים כאלו על השרת, תצטרכו שבקר ה-RAID יצטרך לתמוך במצב JBOD (או מצב "IT"). רוב הבקרים שנמכרים עם השרתים אינם תומכים במצב זה, ולכן תצטרכו או לבצע Flash לכרטיס (קצת מורכב, בהתחשב בכך שכרטיסים רבים וזולים בשוק אינם יודעים לתמוך ב-UEFI) או לקנות כרטיס RAID שכבר בוצע לו Flash ל-IT Mode.
  • מעבדים: ברוב השרתים החלפת המעבדים היא פעולה די פשוטה, כך שאם מצאתם שרת במחיר מציאה אך יש לו מעבדים חלשים, כדאי לקנות אותו ולקנות בנפרד זוג מעבדים אחרים – בהתאם לצרכים שלכם. כדאי לבדוק היטב אלו מעבדים יש ל-chipset במחשב (אתר ה-ARK של אינטל מאוד יעזור לכם) ובמפרט הטכני של השרת ואם המעבדים נתמכים – לרכוש. שוב: לעיתים אנשים מתבלבלים ומזמינים לדוגמא מעבדי E5-26XX V3 בשעה שהשרתים שלהם תומכים רק V2 או V1. רק בשרתים שתומכים V3 ניתן להכניס מעבדים V4 (וגם אז, רק לאחר עדכון BIOS).
  • כמה רעש משנה לכם? בשביל שקט, תצטרכו מעבדים חסכניים בצריכת חשמל (משפחת ה-Xeon L). רוצים ביצועים? תוודאו שיש לכם מקום שאתם יכולים לסגור בו ארון שרתים עם מיזוג וקחו את מעבדי X או E ובמקרים האלו כמה שיש יותר ליבות והוא יותר מהיר ואתם תנצלו את המעבדים – יהיה יותר רעש.
  • עוד משהו על דיסקים: 2.5" או 3.5?" רק חלק מהשרתים תומכים בהחלפת החלק הקדמי והכרטיס מאחוריהם (מה שנקרא Backplane) מ-2.5" ל-3.5", כך שאם בא לכם להכניס לשרת דיסקים של 6,8,10 טרהבייט, בדקו אם יש בכלל פאנל לשרת כזה לרכישה. אם אין ועדיין תרצו לצרף דיסקים כאלו, יכול להיות שתצטרכו לרכוש JBOD עם כרטיס SAS Expander בתוכו.
  • עדכונים: רוצים להתקין לכם ESXi? אולי Windows Server 2012/2012R2/2016? אולי הפצת לינוקס כלשהי? לפני הכל, הורידו לכם ISO שיעדכן לכם את השרת לגירסאות קושחה אחרונות ורק לאחר העדכונים התקינו את מערכת הפעלה (ואל תסמכו על ההתקנות האוטומטיות שיש כמו כל ה-smart start וכו' – עדיף להתקין ידנית, במיוחד שבמערכות לינוקס לדוגמא לא תצטרכו להתקין שום דבר נוסף מעבר להפצה, וב-ESXi יכול להיות שתצטרכו להתקין איזה VIB או 2 נוספים והשאר דרך VUM).
  • לא לזרוק שרתים: השרת לא עובד ואין אחריות? ברוב המקרים ניתן לקנות במאות שקלים לוח אם אחר וכמעט כל ציוד אחר לשרת, גם אם הוא בן 6-7 שנים.
  • אם אתם מתקינים ESXi, מאוד מפתה להתקין אותו על כרטיס SD. המנעו מכך, עדיף להתקין זאת על התקן USB קטן וחברו את זה בכניסת USB הפנימית במחשב, זה הרבה הרבה יותר אמין.

לסיכום: רוב היצרנים מייצרים שרתים כמו טנקים. גם אם תקנה שרת בן 6-7 שנים היום, הוא יכול לעבוד אצלך ב-LAB ולתת תוצאות טובות גם עוד 4 שנים. תן לו איוורור טוב/קירור טוב, חבר אותו למערכת לוגים (syslog וחבריו) ותנטר אותו (Zabbix וכו', יש templates שתומכים טבעית בכל סוגי השרתים), ואתה תהנה ממנו.

Print Friendly, PDF & Email

2 תגובות בנושא “ה-LAB הבא פרק 7 – קניית שרתים יד שניה”

  1. אולי תוכל לייעץ לי?יש לי שרת HP ML350 G6היה שם דיסקים SATA 1TBהחלפתי לדיסקים SAS 2TBוהוא לא מזהה אותם בכללאולי אתה יודע למה? 

    1. בקרי SATA לא מזהים דיסקים SAS. בקרי SAS כן מזהים SATA ולכן סביר להניח שיש לך בקר SATA שלא יכול לזהות את הדיסקים שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.