לינוקס כדסקטופ בשימושים אצלי

יוצא לי לא מעט לראות ויכוחים שונים בפורום לינוקס בפייסבוק וחשבתי להציג את הזווית שלי שאולי תסביר כמה דברים לגבי שימושיות לינוקס ודסקטופ במצבים שונים.

מבחינתי, אצלי בבית יש לי כמה עשרות מכונות וירטואליות, לאפטופ ודסקטופ, בנוסף לכמה שרתים פיזיים. כמות מכונות ה-Windows שיש לי היא 3: מכונת הדסקטופ הראשית שלי היא Windows 10, יש לי מכונה וירטואלית שהיא גם Windows 10 (שמשמשת לצרכי חיבור VPN כשיש צורך להתחבר ללקוחות ממערכת נפרדת), ושרת וירטואלי (VM) שמריץ Windows 2012R2 שמשמש כשרת AD לצרכי בדיקת תאימות של תוכנות שונות. השאר – לינוקס, FreeBSD ומדי פעם אפילו Solaris כשצריך לבדוק אפליקציות כלשהן.

מי שלא מכיר אותי – יש לי איזה דקה ורבע של נסיון בלינוקס. אני לא הטיפוס שאם משהו לא עובד אז מיד נכנע ורץ להתלונן כמה לינוקס לא ידידותי. אישית, עוד מאז הימים שהתחילה מהפכת ה-ADSL בארץ, ישבתי לשבור את הראש כדי לגרום למודמי ADSL בחיבור USB שבזק חילקו – לעבוד בלינוקס, כך שעקשנות – לא חסרה לי. אחרי הכל, זו הפרנסה שלי כפרילאנסר ואני לא יכול לזרוק עבודה/פרויקט של לקוח, רק בגלל אתגרים במערכות לינוקס…

יחד עם זאת, לעניות דעתי, צריך להכיר בעובדות קיימות.

הסיבה שלי שאני מריץ Windows 10 על המכונת דסקטופ שלי היא די פשוטה: יש לא מעט תוכנות שאני צריך שקיימות רק ל-Windows ושום אמולציה או שימוש ב-Wine לא יעזרו. כך לדוגמא, כשאני מפרסם הדרכות/הדגמות תוכנות/אפליקציות/שרותים – אני משתמש בתוכנת Camtasia להקלטה, עריכה ויצוא הוידאו לפורמט H.264. האם אפשר להקליט מסך עם לינוקס תוך שימוש במיקרופון? בהחלט, אבל הקידוד של Camtasia ב-Windows יוצר קבצים שהם בגודל 10% בהשוואה להקלטת מסך בלינוקס. במקרים אחרים כשאני מקליט וידאו שבו אני מופיע, אני משתמש בתוכנת digicamControl שהיא בקוד פתוח ששולטת על מצלמת ה-Nikon (המעפנה) שלי ואת הוידאו אני עורך ב-Premiere. נכון, קיימות תוכנות עריכת וידאו בלינוקס, אבל את פרמייר Pro אני מוצא הכי נוחה (וכן, ניסיתי את Kdenlive ואחרות). פה ושם אני עובד טיפה עם פוטושופ לערוך תמונות, ואני פשוט לא מסתדר עם GIMP.

בלאפטופ שלי לעומת זאת מותקנת הפצת Fedora 28 עם KDE. אין שם Windows ואני כותב עם הלאפטופ כרגע את הפוסט הזה, ואני משתמש שם רק בלינוקס כי כל הצרכים שלי יכולים להתבצע בקלות על לינוקס. אני לא אערוך וידאו על הלאפטופ גם אם אדובי מחר תוציא את חבילת התוכנות שלה ללינוקס מהסיבה הפשוטה שאותו לאפטופ לא נוח מספיק (והמסך באיכות זוועה!), אבל בשבילי רוב העבודה על הלאפטופ זה טרמינל ודפדפן, וברוב המקרים, אפילו כרומבוק מספיק בשביל זה.

לאלו ששואלים אותי אם לעבור ללינוקס, אני אומר משהו פשוט: בדוק מה התוכנות שאתה צריך, האם תוכנות חליפיות יכולות לספק אותך והאם אתה מוכן לבצע Multiboot או להשתמש בוירטואליזציה. לינוקס לא יכול להחליף ב-100% כל מערכת Windows ואפליקציות שרצות עליה. לינוקס מבחינת שימושיות כדסקטופ עשתה צעדים גדולים בשנים האחרונות והפצות לינוקס מודרניות יודעות לתמוך ברוב הציוד מבלי שתצטרך להגדיר משהו, אבל מבחינת אפליקציות – יש אלטרנטיביות ראויות לתוכנות שונות ויש אלטרנטיבות גרועות ויש מקרים שאין אלטרנטיבות ואז יש צורך להגדיר את המכונה כ-Multiboot או להשתמש בוירטואליזציה (אם אין צורך בשימוש רציני ב-GPU ע"י האפליקציה – כמו באפליקציות של אדובי), והכי חשוב זה להכיר במציאות: דברים אינם שחור או לבן. אין שום דבר רע בשימוש ב-Windows כמו שאין שום דבר רע בשימוש בלינוקס.

Print Friendly, PDF & Email

9 תגובות בנושא “לינוקס כדסקטופ בשימושים אצלי”

    1. כן, יצא לי להשתמש בו, אבל כשמתקינים אובונטו לדוגמא, יש בעיה בעדכוני חבילות, אז אני משתמש עם ה-WSL עם Open SuSE.

  1. מה שמצחיק, זו העובדה שהסיבות שגרמו לך להחזיק מחשב חלונות בבית, הן בדיוק הסיבות שאני מחזיק מחשב אחד (לצערי רק אחד) דסקטופ לינוקס בעבודה …

    אני לוכד מסך עם recordmydesktop או עם wink (התכנה השנייה עובדת טוב גם על חלונות), עורך "עריכה ראשונית" עם mencoder, ואם צריך יותר מזה – עם openshot.  ניסיתי פעם כלים אחרים, אבל gimp הוא הנוח ביותר עבורי למניפולציות גרפיות, וכו'.

    בעבודה אני מחזיק שרת לינוקס נוסף כ"מאכסן מכונות וירטואליות" (מחזיק בקלות 5 מכונות של חלונות 10, ועוד כמה של לינוקס ללא מישק גרפי), מחשב פיתוח בסביבת חלונות (בעצם שניים – אחד לתכנה מאד ישנה, דורש XP, והשני ל"דור החדש" – חלונות 10), וכו'.

    נראה לי שזו לא שאלה של עקשנות, אלא של התרגלות למישק.  (הצצתי פעם מעל הכתף של מישהו שעבד עם פרימייר, לא הבנתי כלום.  מצד שני, שמעתי תלונות זהות מאנשים שרגילים לפיינט-שופ-פרו כשהם ראו אותי עם gimp.

  2. אני תמיד אוהב לקרוא אנשים שמשתמשים במוח ועובדות ולא רק מחזיקים באיזה דעה מגניבה וחושבים שזה הופך אותם למקצועיים.

    תודה!

  3. תחשוב גם על אופציית מק. מרגיש כמו לינוקס מתנהג יותר כיף מווינדוס. יש שם גם תוכנות עריכה מקצועיות אז זאת אופציה…

    1. מק אלטרנטיבה מעולה !!!

      התחלתי לעבוד עם מק בוק פרו לפני כחודשיים והתאהבתי.

      מגיע עם כל העושר של התוכנות קוד פתוח – apache,mysql ועוד…

      מגיע גם עם הרבה תוכנות לגרפיקה, אודיו ווידאו.

      1. כפי שכתבתי, חיים, מק הוא אולי מעולה, אבל זו מערכת שאפל מכתיבה את הדברים מבלי ממה להתייחס למשתמש. אתה לדוגמא משתמש ב-OpenGL? לא מעניין אותנו, אנחנו זורקים את זה לפח. זבש"ך.
        גם מבחינת הציוד – אני ממש לא אוהב ציוד שאני לא יכול לפתוח ולשדרג.

        בקיצור – מק יכול להתאים אולי לאנשים מסויימים, לי – ממש לא.

  4. לא רק אידיאולוגיה, המון המון נוחות גם ברמה העסקית.

    אז "הדסקטופ" הראשי שלי (לפטופ) מריץ מאז ומעולם לינוקס. ה- Media Center בבית לינוקס עם XBMC (שעבר שדרוג ל- KODI).

    המחשב של הילדה אממממ לינוקס, אפילו המחשב של חמתי אחרי כל הוירוסים והקריסות מריץ כבר 3 שנים בשקט בשקט…. לינוקס! (אמיתי לגמריי)

    שרת נוסף בבית (כן יש גם שרתים בבית) מריץ SuSE Linux הלפטופ לנסיעות מריץ ReBorn OS.

    כן יש לי מחשב בודד שמריץ ווינדוס לטובת התחברות ללקוחות מבוססי Windows 🙂

    איך אני "מסתדר"?
    אז את כל המסמכים שלי (ושל הילדה לבי"ס) מכינים ב- LibreOffice (וגם היצוא ל- PDF שקיים שננננננים נפלא).
    דפדפנים יש הכל מהכל מלבד IE (בינינו גם משתמשי ווינדוס לא משתמשים בו)
    לגרפיקה InkScape וכמובן GIMP (ועשיתי המון המון עבודות גרפיקה שלא יביישו שום ביצועיסט).
    לפיתוח כמובן Eclipse (לטוב ולרע).
    הקלטת (וידאו) של המסך ממליץ על KAZAM עובד נפלא (ולפני יומיים ניסיתי גם את vokoscreen). לעריכת וידאו OpenShot מספק אותי.
    מלא סקריפטים שאני מריץ לטובת אוטומציה של תהליכים (כמו גיבויים עם Rsync כמובן) שנכתבו בדקה וחצי.

    היתרון הגדול של לינוקס: אין לי צורך בחצי יום עבודה בשביל להכין "מחשב ווינדוס" (התקנת מערכת הפעלה, התקנת אופיס, התקנות תוכנות, ותוכנות עזר).
    אין לי "זוללי משאבים" (אנטיוירוס, אנטי, אנטי אנטי….)
    התקנות פשוטות בלי לחפש שעות באינטרנט (Package Management, apt, yum, zypper)
    ריסטרט אמממ אחת לאיזה חצי שנה בגלל שמשהו נתקע ב- KDE (נו לא הכל מושלם)
    כל מה שאני צריך עובד חלק בלי תקלות בלי "וודו"

    האמת שזה עניין של הרגלים. וכל אחד וההרגלים הטובים והרעים 🙂 שלו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.