לבנות מחשב בזול

ישנם לא מעט מקרים שצריך להחליף בבית מחשב. רבים מנסים לדחות את הקץ בכך שמוסיפים SSD – שזה עוזר, עד גבול מסוים, אבל לפעמים המערכת פשוט "עייפה" – המעבד איטי, כמות הזכרון קטנה (וקשה למצוא זכרון נוסף, שלא לדבר על מקרים שצריך להחליף את כל הזכרון כי התושבות מלאות בזכרון קטן יותר), הדיסק הקשיח זוחל/נגמר – ובקיצור, אחת ל-3-5 שנים – מומלץ להחליף מחשב.

לאלו שלא מבינים בהרכבת מחשב בעצמם, אני אמליץ ללכת לחנות מחשבים ולרכוש, במקום לקנות חלקים ולעשות נזקים לציוד. העניין אינו כה מסובך אבל יש כאלו שאין להם את החוש הטכני לכך, שזה בסדר גמור (גם לי אין חושים בהרבה דברים אחרים). לעומת זאת, אלו שהרכיבו מחשב או 2 בחייהם – פוסט זה הוא בשבילם, מכיוון שהפוסט מזכיר דברים טכניים רבים.

גילוי נאות: רוב הקישורים שאביא כאן הם קישורי Affiliate באמזון, כלומר אם אתם קונים, אני אקבל איזה סנט שחוק לכיווני.

את רוב החלקים המוזכרים כאן אני ממליץ לקנות באמזון ולא בישראל, לא בגלל קישורי ה-Affiliate אלא בגלל סיבה אחרת: בארץ, בכל הקשור להחלפת ציוד (במיוחד ברשתתות חנויות מחשבים), מהרגע שפתחת את הצלופן או קרעת את המדבקה ואתה רוצה להחליף, יוצאים מתוך הנחה שפירקת את הציוד, שפכת 2 בקבוקי קולה משפחתית, סגרת ואתה רוצה להחליף. כל ציוד שנפתח ואתה רוצה להחליף – עובר ל"בדיקה" באיזו מעבדה כלשהי, ורק אם המעבדה מאשרת, תקבל ציוד זהה בלבד. מה קורה אם לדוגמא החלטת לקנות דיסק קשיח ורק כשהוא הגיע, פתחת את האריזה וראית שמהירות הדיסק קטנה מדי ואין לך בעיה להשלים את הסכום, רק שיחליפו לדיסק אחר? תשכח מזה! בקיצור – בכל הקשור לשרות לקוחות לגבי ציודי מחשב בארץ למשתמשים פרטיים – אנחנו עדיין תקועים בשנות ה-90.

באמזון לעומת זאת, רוצה להחליף? אין שום בעיה. תארוז, תשלח, תקבל חדש כמו שאתה צריך. אף אחד לא מפעיל יחידת שב"כ לבדוק אם אתה מרמה אותם, והאמון בלקוח – מלא. בגלל זה הם מקבלים ציונים בשרות לקוחות שוב ושוב. הלוואי עלינו בישראל.

בעקרון המפרט הטכני שאתן כאן הוא למחשב מהקצה הנמוך, עם 2 גרסאות מעבדים (המעבדים שאני ממליץ הם של AMD, המעבדים של אינטל עלו באחרונה ב-10-25% עקב חוסר מלאי ובעיות יצור של אינטל שהחלו לפני חודשיים). האחד מתאים לאלו שמשתמשים באופיס, גלישה באינטרנט ומשחקים בדפדפן, והשני יותר מתאים לאלו שרוצים לשחק משחקי מחשב רגילים. כל הציוד שאזכיר כאן ניתן לשדרוג כך שאפשר לשדרג את המחשב בהמשך ולהגיע גם לביצועים של תחנת עבודה בינונית.

אגב, הקישורים שאתן כאן מתאימים כמובן גם לאלו שיש להם מחשב והם רוצים אולי לשדרג חלק כלשהו ואולי המחיר יתאים להם. כל המחירים כאן הם בדולרים ותצטרכו להוסיף משלוח לארץ ומע"מ.

בואו נתחיל.

מעבדים
בעקרון, אני ממליץ על 2 סוגי מעבדים:

  • מעבד Athlon 200GE. השם אולי מוכר לותיקים אך זהו אינו מעבד עם הארכיטקטורה הישנה. AMD פשוט החליטה להשתמש בשם Athlon למעבדי בגיזרת ה-Value. מעבד זה מכיל 2 ליבות ו-4 נימים, הוא רץ במהירות 3.2 ג'יגהרץ, ויש לו 5 מגהבייט זכרון מטמון. הוא גם כולל בתוכו יחידת עיבוד גרפית עם 3 יחידות עיבוד (CU), כלומר המעבד גם נותן לנו פתרון לתצוגה. זהו מעבד שמתאים יותר למשתמשים שרוב הזמן גולשים בדפדפן, אופיס, ודברים משרדיים אחרים. עלות: 60$
  • מעבד Ryzen 2400G: זהו מעבד ה-Ryzen 5 של AMD שכולל GPU בתוכו שמשתווה בערך לכרטיס GTX 1050 של nVidia. מעבד זה מתאים לאלו שרוצים להריץ משחקים על מסך עם כמות פריימים טובה ברזולוציות עד 1920X1080. המעבד כולל 11 יחידות גרפיות (CU), כ-4 ליבות ו-8 נימים והוא רץ במהירות של עד 3.9 ג'יגהרץ (למעוניינים, אפשר לבצע Overclock). מחיר: 159$

זכרונות
אחת הבעיות הגדולות ביותר במחשבים שמורכבים בארץ, היא שמי שמרכיב את המחשב לא מבין אפילו מה זה זכרון DDR. לאלו שלא מכירים – כשמדובר בזכרון DDR, אז כל זכרון שמוכנס, צריך להיות ב-2, כלומר אם אנחנו רוצים 8 ג'יגהבייט, אנחנו צריכים להכניס 2 מקלות של 4. אפשר להכניס מקל אחד של 8 אבל אז המהירות יורדת כדי למעבד אין אפשרות לחלק את העבודה של הזכרון ל-2.

שימו לב: הזכרונות שאני מציע הם במהירות 2400 מגהרץ, כלומר מהירות בסיסית. יש הרבה יותר מהירים אבל המחיר מטפס.

במקרה הזה ההצעה שאני ממליץ עליה היא זכרון של Corsair Vengeance LPX 8G– אלו 2 מקלות של 4 ג'יגהבייט זכרון המחיר: 80$ (סתם שתדעו, המחיר הכי זול למקל יחיד של זכרון 4 ג'יגה בארץ הוא 200 שקל, ופה אתם מקבלים KIT של 2, אז תעשו חשבון כמה אתם חוסכים). אם אתם רוצים 16 ג'יגהבייט זכרון, אז ה-KIT הזה של Patrior עולה 140$. לדעתי – שווה.

לוח אם:
מכיוון שמדובר במחשב לילדים, ניקח לוח אם פשוט מבוסס Chipset מסידרה A320 של AMD. הלוח שאני ממליץ עליו הוא GIGABYTE GA-A320M-S2H. הלוח הזה כולל כל מה שתרצו למחשב: יש כניסות VGA/DVI/HDMI, יש כניסת רשת 1 ג'יגהביט, יש תושבת M.2 להכנסת מקל אחסון, יש 4 כניסות SATA-3, יש תושבת PCIe X16 להכנסת כרטיס גרפי בהמשך, וגם 2 תושבות PCIe X1 להכנסת ציודים אחרים (כרטיס רשת יותר טוב?) – בקיצור, כל מה שצריך מלוח אם למשתמש ביתי. המחיר: 50$.

הערה: המאוורר מגיע בתוך הקופסא של ה-CPU. יש מאווררים שונים ל-Ryzen ול-Athlon, והחומר הטרמי נמצא בקופסא.

SSD
אם יש משהו שצריך כיום בכל מחשב, גם בסיסי, זה SSD. זה גם יוריד את התחושה שהמחשב "עגלה" (במקרה של דיסק מכני עמוס נתונים), וגם יאיץ את ה-Boot ועליית משחקים ואפליקציות. ה-SSD שבחרתי הוא של ADATA. הוא לא מתחרה בביצועים של סמסונג ואחרים, והוא נמצא אי שם באמצע מבחינת ביצועים.

על מנת שלא להעביר כבלים של SATA ואחר כך להתבלבל מה הדיסק הראשוני ומה השני ב-BIOS, בחרתי בגירסת המקלון M.2, כך שכל מה שצריך זה להכניס לתושבת, להבריג – וזהו. 2 ההצעות הם M.2 SATA, לא NVME.

דיסק קשיח
במקרה של דיסק קשיח, לפעמים 500 ג'יגהבייט של SSD יכול בהחלט להספיק, אולם לפעמים עדיף לרכוש גם דיסק קשיח מכני. המחירים זולים ואפשר לאכסן יותר מידע, ואם משתמשים בתוכנת Macrium Reflect החינמית ב-Windows – אפשר לגבות אחת לשבוע את ה-SSD לתוך הדיסק הקשיח, גיבוי זה תמיד טוב.

לגבי דיסק קשיח, ההמלצה שלי היא על דיסק 2 טרהבייט של Seagate 2TB BarraCuda – הוא גם מהיר (7200 RPM), והוא גם זול: 60$.

ספק כח:
אחד הדברים החשובים במחשב הוא ספק כח טוב. אני ממליץ על EVGA 500 W1. אני משער שרבים יאמרו ש-500W זה מוגזם, אבל לעניות דעתי כדאי לחשוב קדימה, למצבים שבהם יהיה צורך להוסיף GPU למשחקים רציניים (כי הילד רוצה). המחיר, בכל מקרה, זול: 33$.

מארז למחשב
בסופו של דבר, צריך להכניס את את למארז, וכאן אני דווקא פחות ממליץ על אמזון. מבדיקה שעשיתי, גם אם תבחרו מארז זול, המשלוח יהיה יותר יקר מרכישה בארץ. אם מדובר במחשב לילד עם Athlon שאתם לא הולכים להוסיף לו GPU בקרוב, אז KSP מוכרים בארץ גנרי ב-159 שקל שכולל ספק כח צנוע גנרי. לעומת זאת, אם המחשב יורחב בעתיד, כדאי או לקנות מארז ללא ספק ולרכוש את הספק באמזון, או לחפש עיסקת חבילה שכוללת ספק 500W ומארז טוב, ומכיוון שיש הרבה סוגי מארזים, אז זה עניין של טעם ותקציב.

מאווררים:
בד"כ כל מארז מגיע עם 2 מאווררים (אחד מקדימה למטה ואחד מאחור למעלה), ויש מקרים שלא מגיעים מאווררים. איוורור במחשב הוא חשוב מכיוון שמחשב מוציא חום וצריך לשאוב אויר מבחוץ ולהוציא את האוויר החם. אפשר לרכוש מחנות המחשבים (אם אין במארז מאווררים) 2 מאווררים למחשב, אולם אם רוצים שקט אז אני יכול להמליץ על המאווררים ARCTIC F12 Silent שעולים $9 לחתיכה או Noctua 120mm שעולים אמנם כפול (כמעט $20), אבל הם הכי שקטים והכי אמינים שיש כיום בשוק. כלל אצבע: עדיף שיהיו 2 מאווררים מקדימה (בתצורת PULL) ואחד מאחור (בתצורת PUSH). למי שלא מכיר מה הכוונה PUSH/PULL, הוידאו הזה יסביר מה הכוונה.

סך הכל מחירים:

  • מחשב בסיסי (אופיס/ילדים, ללא GPU): המחיר (ללא משלוח ומע"מ): 411$.
  • מחשב לילדים/עבודה בסיסית/משחקים: $600.

הערות:

  • יהיו לא מעט אנשים שיעדיפו לקנות מקומית את הכל מכאן, ולחסוך משלוחים וכו', שזה לחלוטין לגטימי, אולם כדאי לזכור שעל דברים כמו SSD, מעבדים, זכרון וכו' – המחירים בחו"ל דינמיים ובארץ הם בקושי זזים למטה.
  • הפרטים הקטנים: הלוחות אם שמייבאים לארץ, במקרים רבים חסר בהם דברים. כך לדוגמא אני ציינתי בפוסט זה לוח מבוסס A320 Chipset. מה שמייבאים לארץ (בדקתי ב"זאפ") זה את הגירסה ללא M.2 (ובמחיר הרבה יותר גבוה מ-50$). גם מחירי המעבדים בארץ לא ממש מתעדכנים ו-AMD מורידה מחירים תכופות. אגב, מעבד ה-Athlon שהזכרתי? אין בארץ כרגע. הוא יהיה זמין בעוד חודש או חודשיים.
  • לחברות ועסקים שרוצים לקנות מחשבים לעובדי החברה: מחשבים שהם מבוססי Ryzen עולים בין 100-150$ פחות ואתם מקבלים יותר ליבות.
  • אם אתם רוצים ללכת על מעבדי אינטל: באינטל מציעים חבילה הכוללת "SSD" בגודל 16-32 ג'יגה ללא תשלום נוסף (כביכול, זה כבר מגולם במחיר המעבד). ממליץ לוותר מכיוון שהתועלת של SSD כזה מול כל SSD אחר בגודל של 250 ג'יגה – לא קיימת. עדיף לרכוש SSD או כ-M.2 או כ-SATA רגיל.
  • תוכנה שמאיצה את הביצועים בכך שהיא מעבירה אוטומטית חלקים מדיסק ישן ל-SSD ובכך מאיצה את ה-Boot: רוב התוכנות המסופקות עם היצרנים (אני לא מדבר על התוכנה להעתיק מדיסק קשיח קטן ל-SSD) הן תוכנות די גרועות. אני ממליץ על תוכנה בתשלום של 30$ שנקראת Primo Cache וגירסת נסיון שלה ניתנת להורדה כאן.
  • מערכת הפעלה Windows 10 עולה לרכישה כקופסא כ-500-600 שקלים בארץ ואופיס עולה 600-700 שקל. טריק "אפור" שיש הוא לרכוש את התוכנות ב-eBay בדולרים ספורים. מיקרוסופט לא תזנק עליכם עם שוטרים אם תרכשו, אבל יכול להתרחש מצב שבהמשך הדרך מספר הרשיון שלכם פתאום יפסיק לפעול (אתם יכולים לפנות למי שקניתם ב-eBay, סביר להניח שהוא יתן לכם מספר חדש).

 

Print Friendly, PDF & Email

7 תגובות בנושא “לבנות מחשב בזול”

  1. מה לגבי intel nuc? מארז קטן חסכוני בחשמל. יש לי דומה ומאוד מרוצה.

    דוגמה מאמאזון: https://www.amazon.com/NUC7i5BNH-Dual-Core-i5-7260U-Bluetooth-Thunderbolt/dp/B073SFFVK3/ref=pd_sbs_147_7?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B073SFFVK3&pd_rd_r=acf58772-be85-11e8-baee-c185d6b5ce16&pd_rd_w=kxACN&pd_rd_wg=LLUEx&pf_rd_i=desktop-dp-sims&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_p=0bb14103-7f67-4c21-9b0b-31f42dc047e7&pf_rd_r=YZ1N9GPSDN42T7K82KZJ&pf_rd_s=desktop-dp-sims&pf_rd_t=40701&psc=1&refRID=YZ1N9GPSDN42T7K82KZJ
    Intel NUC NUC7i5BNH Mini PC/HTPC, Intel Dual-Core i5-7260U Upto 3.4GHz, 8GB DDR4, 256GB SSD, WiFi, Bluetooth, Thunderbolt 3, 4k Support, Dual Monitor Capable, Windows 10 Pro (8GB Ram + 256GB SSD)  
    כל זה במחיר של 650 דולר (לפני מע"מ ומשלוח)

  2. המהירות של הליבה הגרפית תלויה במהירות ה RAM כי הוא משמש כזיכרון משותף. עם זכרון במהירות 2400 הוא אולי מתקרב ל GTX1030 מלמטה, במקרה הטוב. וזכרונות מהירים מאוד יקרים, כך שלצערנו המעבד לא משתלם כרגע למטרה זו, עדיף לקנות אינטל מרובע + GTX1050. זאת מלבד גזילת הזכרון המשותף.

    כנל בקשר להמלצתך לעסקים, יותר ליבות לא אומר כלום בקשר לביצועים בפועל. כרגע מעבדי אינטל המקבילים במחיר למעבדי AMD משתלמים יותר, למעט מקרי קצה בהם יש משמעות למספר הנימים נטו.

    ה SSD של adata סובלים מבעיות אמינות, וקרושיאל מבעיות תאימות. גם אם אלו מקרים נדירים, אני לא רוצה להיות המקרה הנדיר. יש סיבה שאנשים מתעקשים על Samsung Evo.

    1. קודם כל, שאפשר להשקיע עוד 20$ ולקנות זכרון במהירות 3000 מגהרץ. אני בכוונה שמתי את המהירות הבסיסית למי שרוצה לחסוך או שאין לו תקציב. תמיד אפשר כמובן לקנות GTX 1050 ולהכניס למערכת. הכל עניין של תקציב, עדיפויות וכו'.

      לגבי אינטל – כמו שכתבתי בפוסט – המחירים עלו ב-10-25% בחודשים האחרונים בגלל בעיות יצור. זו הסיבה ש-DELL ו-HP הגדילו בצורה רצינית מאוד את את כמות מעבדי AMD שהם רוכשים – וזה קרה בשבוע שעבר. לגבי המעבדים של אינטל שמשתלמים יותר מבחינת Single Threading, זו היתה בעיה של דור ZEN קודם, לא +ZEN למעט במקרה של משחקים ששם יש לך הבדלים של 10 פריימים בממוצע, לא משהו שיעניין משרד.

      מבחינת SSD – שוב, הלכתי על המחיר הזול. אם מחפשים תאימות ויציבות רציניים, אז כן, הייתי ממליץ על EVO או אפילו על PRO, אבל הבדלי המחירים ניכרים ולמשתמש ביתי פשוט/ילד זה לא כל כך רלוונטי.

  3. מדריך מצוין.

    החשיבות העיקרית של ראם מהיר יותר הוא שהביצועים של ה-GPU המובנה תלויים בה.

    כונני ה-SSD של WD הם בעצם Sandisk שנרכשו ע"י WD בשנים האחרונות.

  4.  
    שלום חץ, תודה על המאמר וכמה מילים ברשותך.
    1. תוכל להתייחס במאמר אחר גם למחשבים חזקים יותר, בעלי מארז קומפקטי כמו NUC אבל בעלי מעבד של נייח ולא של נייד וגם השוואה בין נייח לנייד מבחינת יתרונות וחסרונות.
    במארז קטן אפשרויות השידרוג והוספת כרטיסים קטנות עד בלתי אפשריות אבל כמה אנחנו כבר משדרגים ?

    אני הוספתי זיכרון ופעם אחת הוספתי כרטיס לכידת וידאו.
    2. החלפת מחשב כל 3-5 שנים? אולי במקרה של נייד שמתבלה או אם אתה חייב להיות בטופ של הטופ או במקרה
    של מחשב סופר חלש.
    המעבדים (של אינטל ו AMD) לא השתפרו הרבה בשנים האחרונות מבחינת ביצועים (חוץ מההספק החשמלי) בגלל קיר הברזל של התדר.
    אני משתמש במחשב משנת 2012 שכולל מעבד I7 3770 עם 8GB זיכרון, לוח אם של GB שתומך בעד 32GB וכונן קשיח 1TB.
    אחרי כמה שנים הוספתי SSD של 120GB.
    קבעתי את המיפרט הזה בין היתר במחשבה לשימוש ארוך טווח.
    הביצועים של ה AMD Ryzen 5 2400G די קרובים ל I7 3770 לפי: https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Ryzen+5+2400G&id=3183

     

    1. אז כמה דברים:

      1. עם NUC, אפשרויות ההרחבה מוגבלות. אתה יכול להוסיף זכרון ולהחליף דיסק. אתה לדוגמא לא יכול להרכיב דיסק 3.5" אם לדוגמא יש לך המון חומרים ואתה לא רוצה איזה מכונת NAS. בנוסף, אם תרצה ביצועים גרפיים משופרים, תצטרך לקנות לך קופסת Thunderbolt (מה שנקרא eGPU) וכרטיס גרפי, כך שעלות השדרוג תהיה גבוהה. בגלל זה NUC זה נחמד למשרדים ואנשים שלא עושים הרבה עבודה במחשב.
      2. כמה אנחנו משדרגים? תלוי מי האדם. את המחשב האחרון שהיה לי כדסקטופ תרמתי ביום שישי והוא היה עם מעבד I7-4770 (כמדומני). בהתחלה הרחבתי לו זכרון, אחר כך הוספתי כרטיס רשת אחר במקום המובנה בלוח אם, אחר כך הוספתי GPU, ו-SSD, וזה מחשב שלא הרצתי עליו וירטואליזציה או דברים כבדים, סתם מחשב עבודה שוטפת, כך שגם במחשב ישן עולים צרכים לשדרג. עם NUC לא הייתי יכול לעשות חצי מהדברים (והיו במחשב הזה, אגב, 2 דיסקים 3.5")
      3. החלפת מחשב כל 3-5 שנים – אני אתן לך דוגמא: הייתי במשרד של רו"ח שלי. יש לבעלים של המשרד 5 מחשבי דסקטופ לעובדות שלו. הכל זז כמו עגלה עם דיסקים מכניים איטיים ו-4 ג'יגה זכרון ו-Windows XP. להרחיב זכרון אי אפשר (יש שם מקום ל-2 מקלות DDR 2 ושתיהם תופסים) אז צריך להחליף ולחפש DDR2. לשדרג ל-SSD לא ממש אפשרי כי ה-SATA שם הוא SATA-1 כך שכל SSD שתכניס "יגמגם", אז כן, צריך להחליף.
      4. המעבדים הן של AMD והן של אינטל השתפרו והשתנו מאוד. מהצד של AMD ארכיטקטורת ZEN רק יצאה ב-2016 ו-+ZEN יצאה ב-2017, והביצועים בין מעבדי ZEN/ZEN+ לקודמים להם מבית AMD הם שמיים וארץ. מהצד של אינטל ארכיטקורת Skylake-X היא שונה לחלוטין מכל המעבדים הקודמים בכל הקשור לתקשורת בין הליבות, העברת נתונים, תמיכה בתוספת כמו AVX512 ועוד שינויים רבים שנעשו. קח את המעבד שלך ותריץ Benchmark (הדפים ב-cpubenchmark מיוצרים אוטומטית על סמך מפרט ובמקרים רבים התוצאות המונפקות שגויות מהיסוד) ותראה איך Skylake-X או +ZEN בועט במעבד שלך חופשי בכל Benchmark, גם את תנסה את ה-2400G תראה שה-2400G נותן תוצאות הרבה יותר טובות, במיוחד בעומסים.

      טכנולוגיות משתנות כל הזמן. אני לא אומר שצריך לרדוף אחרי הטכנולוגיות למשתמשים ביתיים שלא עושים הרבה עם המחשב, ונכון שיוצאים מעבדים שלא משפרים הרבה את הביצועים שנה אחרי שנה, אבל אחרי 5 שנים הכל משתנה. בקרוב SATA יסיים את חייב לטובת NVME (גם בדיסקים קשיחים), ה-PCIe 3 יוחלף ב-4.0 בשנה הקרובה ו-5.0 בשנה אחריה, התושבת של המעבד תשתנה, הזכרון משתנה, ובקיצור הכל משתנה כך שבמחשב בין 4-5 שנים יהיה קשה יותר ויותר לשדרג אותו לחומרה נוכחית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.