האם כדאי לרכוש עתה שעון חכם?

Market_Share_Smartwatch_Industry_2013לאחרונה החלה "התקפת" שעונים מחכמים מכל יצרן חומרה כמעט. זה התחיל הרבה לפני שגוגל הוציאו את Android Wear. חברות כמו Pebble הוציאו שעון שזכה להתלהבות גדולה בפרוייקט מימון ההמונים שלו, המשיך עם Nike, Fitbit ואחרים וכעת מגיעים השחקנים הגדולים כמו גוגל, אפל ובקרוב – גם מיקרוסופט תוציא משהו (כרגיל, הם מאחרים).

רבים שואלים – האם כדאי לרכוש שעון שמריץ Android Wear של גוגל? או אולי להמתין לתחילת השנה ל-Apple ולשעון החדש שלה?

לעניות דעתי – התשובה, במקרה של גוגל ואפל – היא שלא כדאי לרכוש אותם עכשיו, גם אם יש לך את הכסף לכך, וברשותכם אסביר.

עניין השעונים החכמים הוזכר במאמרי דעה רבים זמן רב. כל ספר שדיבר על העתיד דיבר על שעון חכם שנותן לך מידע חשוב, יודע לסייע לך בכל מה שקשור לבריאות, וכן – גם מראה לך את השעה ותכונות נוספות. מי שזוכר, כצעירים – היתה סידרה שנקראה Knight Rider שהכוכב שלה היה מדבר עם האוטו שלו דרך שעון ממוחשב (מי חשב שאי פעם נגיע למצב שנוכל להגיב ל-Whatsapp בדיבור עם השעון שלנו?). בשנת 2013 – שווי השוק של שעונים חכמים היה 700 מיליון דולר והוא היה מחולק לפי הגרף משמאל.

חברות רבות ניסו לקיים את החזון הזה. הנה לדוגמא תמונת אב-טיפוס של שעון מבוסס לינוקס שב-IBM עבדו על כך לא מעט. ניתן היה כבר אז לבנות שעון, אך הסוללה לא החזיקה יותר משעה, הממשק היה מזעזע, וכל הרעיון נפל.

בזמן שחברות כמו Pebble הוציאו שעון חכם עם תצוגת E-Ink (תצוגת שחור לבן שאינה מצריכה תאורה, אך מצד שני זמן עדכון המסך הוא איטי כך שלא ניתן לצפות באנימציות מורכבות וכו') שמחזיק שבוע, חברות מחשבים רבות כבר עבדו ב-R&D שלהם על שעון ומדי פעם חברות שונות הוציאו שעונים חכמים כדי לבדוק את השוק. חברת Sony הוציאה בעבר שעון חכם שכולו Android (לא Wear) ונחלה כשלון. גם מוטורולה הוציאה שעון מאוד מוגבל וגם הוא לא הצליח.

השעונים שיוצאים כיום הם מוצרים שהעבודה עליהם לקחה בין שנתיים לשלוש, כלומר הטכנולוגיה שבתוך השעון היא בת שנתיים אם לא יותר בחלק מהמקרים. בחלק אחר (כמו במקרה של LG G Watch R העגול עם מסך ה-P-Oled) – הטכנולוגיה הבשילה רק לפני מספר חודשים והחברה מיד הכניסה אותה לשעון למכירה. במקרה של מוטורולה עם ה-MOTO 360 כש-iFixit פירקו את השעון לגורמים, ראו שהמעבד הוא מעבד ישן מ-2011 במקום מעבד משנת 2012 שדווקא יודע לחסוך בחיי סוללה.

התוצאה: השעונים כיום המבוססים על מערכת ההפעלה מבוססת של אפל או של גוגל מחזיקים בין יום (ללא פעילות אינטנסיבית) עד 2-3 ימים מקסימום (במקרה של סמסונג עם ה-Galaxy Gear Live). השעון של אפל, לפי כל מיני מקורות, מחזיק "מקסימום" עד הלילה וכל לילה חייבים להטעין אותו, נכון להרגע.

בניגוד לטלפון הסלולרי שמתוך הרגל אנו מטעינים אותו כל לילה, אנשים רבים רגילים לישון עם השעון על זרועם, מה שאומר שבמקרים רבים אנשים ישכחו להטעין אותו, ובבקר הם יתעצבנו לגלות שהשעון שלהם הפך לברזל/פלסטיק יקר ולא שמיש עד שיטעינו אותו, כך שאנשים מצפים לשעון שיחזיק לפחות מספר ימים אם לא יותר ולא ישבוק חיים באמצע היום או יום אחד בלבד.

לפיכך, היצרנים חזרו מזמן אל התכנונים שלהם, והם יצטרכו לשנות כמה וכמה דברים:

  1. לאמר "שלום" יפה לכל מסך מבוסס LCD או כל מסך עם תאורה אחורית. OLED, SuperAmoled או כל מסך בתצוגה שלא דורשת תאורה אחורית כלשהי.
  2. הם יצטרכו למצוא (או לתכנן בעצמם) מעבדים חדשים שלוקחים בין רבע לשליש תצרוכת חשמל מהמצב כיום. היצרן הראשון שיוצא SOC שכולל כמעט את כל מה שיש בלוח אם של שעון חכם כולל RAM וצריכת חשמל נמוכה במיוחד, יזכה ברכישות רבות מאותם יצרני שעונים.
  3. הם יצטרכו למצוא דרך איך להכניס סוללה יותר גדולה מבלי לעבות את השעון יותר ממה שהם כרגע. אנשים מסוגלים לסבול עובי של 8-9 מ"מ, לא 15 מ"מ.

ואם כל זה לא הספיק, גוגל ואפל כבר דוחפות תכונות נוספות למכשיריהם. אפל כבר הודיעה שתוכל להאזין למוסיקה ללא טלפון, גוגל הוסיפה גם GPS שיהיה מובנה בשעון (אחרי הכל ה-GPS שבתוך הטלפון כשהוא בכיס אינו קולט תמיד את הלוויינים, שעון שנמצא על היד – דווקא כן) ו-Android Wear 2.0 נמצא ממש מעבר לפינה והוא ישחרר בחלקים מחודש הבא.

אז השעון החכם שתוכלו לרכוש עתה לא יחזיק הרבה זמן מעמד (בכל מובן). אם אתה טיפוס "מאמץ מוקדם" אז בוודאי כבר הזמנת או שתזמין את השעון המועדף עליך, אולם כל אחד אחר שרוכש מכשיר טלפון חכם לשנתיים לפחות (לדוגמא) – עדיף שלא יתפתה למבצעים (סמסונג כבר מכינה מבצע עם ה-Note-4) וימתין לפיתוחים חדשים כמו דור שני (או במקרה של סמסונג – דור עשירי לפחות, הם כבר שחררו 6 שעונים!).

Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות בנושא “האם כדאי לרכוש עתה שעון חכם?”

  1. "גוגל הוסיפה גם GPS שיהיה מובנה בשעון (אחרי הכל ה-GPS שבתוך הטלפון כשהוא בכיס אינו קולט תמיד את הלוויינים, שעון שנמצא על היד – דווקא כן)" – ואני עדיין לא מבין למה לעזאזל שנצטרך את השטות הזו בכלל.

    ולגבי GPS בכיס? מי בכלל הולך עם זה בכיס? הרי כל המטרה שלו זה לנווט, ו-99% מהאנשים רוצים גם לראות לאן הם נוסעים (כלומר את המפה בלייב) כדי לתכנן את הפנייה הקרובה, או לפחות לשמוע את הרמקול של המכשיר כמו שצריך. לצורך כך, הטלפון גם ככה נמצא מחוץ לכיס.

    נכון להיום, עם הטכנולוגיה הקיימת, ואפילו עם שיפורים קלים בלבד (כמו חיי סוללה, למשל), אין שום סיבה לקנות את המכשיר הזה. הוא לא נותן לנו דבר. אין לו שום ערך מוסף, מלבד הכנסה נוספת ליצרניות. והאבסורד הכי גדול לאמי הוא, שאחרי שיצרניות הסלולר נערכו בעצמן את השעון, עכשיו הן מנסות לדחוף בכוח חזרה.

    אז סליחה, אבל שיקפצו לי. מחר הן תחלטנה להחזיר את נגן המוסיקה, ואולי אפילו את הווקמן.. האם אנחנו תמיד חייבים לעמוד דום בכל פעם שהיצרניות טוענות ל'מהפכה' חדשה שאין מאחוריה דבר? כי זה בדיוק מה שהן עושות עכשיו.

    וד"א, למרות שאני בעליו של טאבלט אנדרואיד מצויין, אני עדיין מנסה להבין בשביל מה אני צריך את זה. התנהלות אם לקנות אותו, והאמת היא שהיום אני די מתחרט. אני יכול לספור את כמות הפעמים שהשתמשתי בו בשנה האחרונה, על אצבעות שתי כפות ידיי… הוא מונח בצד רוב הזמן, כאבן שאין לה הופכין. הלפטופ והדסקטופ עדיין הרבה-הרבה יותר טובים ונוחים (ולאחרונה מתברר שלא רק אני חושב ככה. הדסקטופים שוב חוזרים על חשבון הטאבלטים), שלא לדבר על הפאבלט שבאמצעותו אני כותב את התגובה הזו…

    בקיצור, אני כבר הבנתי, שאם אני לא רואה טעם בלרכוש משהו כי הוא סתמי (כמו במקרה של השעון), כדאי לי פשוט לא לרכוש אותו, ולא להכנע לאיזה טרנד טיפשי.

  2. אחלה פוסט… באמת עד שלא יוציאו שעון שמחזיק לפחות חודש בלי הטענה מדובר בחתיכת ברזל מעצבנת על היד…. ספק אם יצליח למרות הגל של הוצאות

  3. יפה, ניתוח נכון.
    אני הסתכלתי על השעון של אפל, ואמרתי לעצמי:
    "וואו, הדור הבא של זה יהיה אולי שימושי בשבילי, בהנחה שהוא יהיה דק יותר מהעובי המחריד של הדגם הזה…"

    כל הקונספט של מסך מגע + תאורה אחורית+ טעינה פעם ביום/ יומיים פשוט לא עובדת בשעון יד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.