הדרך של אנדרואיד וכרום OS

כידוע, לגוגל יש 2 מערכות הפעלה שונות. אנדרואיד (שמיועד לטלפונים, טאבלטים, טלויזיה ועוד) וכרום OS – שמיועד לתת למשתמש להשתמש בדפדפן על גבי מחשב פשוט וזול. ל-2 המערכות יש קהלים שונים ועד כה לא היתה שום תאימות בין השתיים. כרום באופן רשמי לא יכל להריץ אפליקציות אנדרואיד ואנדרואיד לא הציע סביבה מספקת לגלישה של מעבר ל-TAB או 2 (שלא לדבר על מעבר בין אפליקציות מבלי שאלו יסגרו לבד ויטענו מחדש ברגע שבוחרים אותן).

היו שמועות רבות על כך שגוגל תמזג את אנדרואיד לתוך כרום OS והיו גם שמועות הפוכות שגוגל תשפר את אנדרואיד כך שיוכל לתת מה שכרום OS נותן כיום.

כרום OS גירסה 51 תצא כפי הנראה בחודש הבא, ואחד הגולשים באתר REDDIT גילה משהו מעניין שסוף סוף נותן לראות את התמונה השלימה. זה נראה כך (לחצו להגדלה):

מה שתמונה זו מראה בעצם זה משהו שידוע יותר משנה – גוגל עובדת על שינויים בכרום OS על מנת שמערכת ההפעלה תוכל להריץ באופן טבעי אפליקציות אנדרואיד.

מדוע? התשובה פשוטה: כרום OS נותן לך לגלוש באינטרנט ונותן לך להתקין תוספים ואפליקציות ווביות. זה טוב, אבל הבעיה היא שזה לא מספיק. אפליקציות רבות כלל אינן קיימות כאפליקציות ווב, והמרה של אפליקציות מסביבות אחרות לסביבת Web אינה דבר טריוויאלי ולעיתים ההשקעה אינה משתלמת אלא אם החברה תשנה את כל המוצר ל-Web כאשר הדפדפן יהיה בעצם ה-Client והדברים ירוצו מול שרת של יצרן האפליקציה. בנוסף – השיטה הזו יכולה להתאים במקרים מסויימים אך במקרים רבים כל השיטה אינה שווה את זה אם מדובר באפליקציה קטנה. תחשבו על חברה קטנה שמפתחת אפליקציה לאנדרואיד ו-iOS, האם שווה לה להמיר את האפליקציה רק בשביל שאנשים ישתמשו בה דרך הדפדפן? לא תמיד.

כך האפליקציות של אנדרואיד נכנסות לתמונה: יש יותר מ-2 מיליון אפליקציות אנדרואיד שמתפרסות על כל תחום אפשרי כמעט מלימודים, אפליקציות שימושיות ליום יום, פרודקטיביות ועוד. אם כרום OS יאפשר שימוש בהן בצורה טבעית, אז כרום OS פתאום יהפך למכשיר הרבה יותר אטרקטיבי עבור אנשים, עסקים וחברות. כך לדוגמא חברה שמשתמשת בכל הסביבה של מיקרוסופט, תוכל להתקין אפליקציות אנדרואיד שמיקרוסופט עצמה כתבה (ולא חיקוי צד ג') והמשתמש יוכל להתחבר לדוגמא ב-RDP עם כל הפונקציות ישירות מהכרום OS. הוא משתמש באופיס? ישנה גירסת אופיס לאנדרואיד שיותר מפותחת מגירסת ה-Web שמיקרוסופט נותנת. יש צורך בחיבור ל-AD עבור אפליקציות אנדרואיד שונות שמתחברות לשרתי מיקרוסופט? יש אפליקציה לכך שתרוץ יפה על כרום OS. נוסיף את העובדה שכרום OS נכנס חזק מאוד לבתי ספר ומוסדות לימוד, ונוכל לראות שהדבר מסייע מאוד לאותו עסק לבנות פתרון שמורכב מאפליקציות WEB, אפליקציות אנדרואיד "טבעי" על מנת לתת לתלמידים פתרון מקיף.

כמובן ששינוי כזה מצריך מספר שינויים אחרים:

  • שינויים באפליקציות כדי שידעו להתמודד עם עכבר ומקלדת, ועדיף – שהאפליקציה תדע לתמוך במצב "טאבלט" (אם כי החלק הזה אינו חובה). אני מאמין שגוגל לא תאפשר לכל אפליקציה לרוץ מיידית בסביבה החדשה אלא אם המפתח הגדיר את האפליקציה לרוץ בכרום OS.
  • שינויים במחשבים – כמה מאיתנו כאן ירוצו לקנות מכשיר אנדרואיד עם 16 ג'יגהבייט אחסון? אני מאמין שמעט מאוד אנשים (בד"כ אלו שלא מבינים באנדרואיד), כך בדיוק הבעיה עם כרומבוקים היום, רובם מגיעים עם SSD של 16 ג'יגהבייט. כמובן, בחלק מהכרומבוקים אפשר לשלוף מברג ולהחליף את ה-SSD אולם ישנם כרומבוקים רבים כיום שלא ניתן להחליף את ה-SSD (הוא מובנה כחלק בתוך הלוח אם) כך שמי שמעוניין בכרומבוק, אולי כדאי שימתין לגוגל I/O כדי לראות מה מומלץ ומה השתנה. כמו כן מבחינת זכרון – יש צורך בכרומבוק עם לפחות 4 ג'יגהבייט, זיכרו כי הרצת אפליקציות אנדרואיד צורכות זכרון שאינו משותף לדברים אחרים (ברוב המקרים), מה שאומר שכמה שיותר RAM – יותר טוב.

כל הפרטים על כרום OS בגירסה החדשה יוכרזו בכנס גוגל I/O שיערך בעוד 3 שבועות. אתם מוזמנים להירשם ל-RSS של הבלוג הזה, אני אפרסם פוסט חדש עם יותר פרטים.

ומה בגיזרת אנדרואיד? גם שם גוגל ערכה שינויים אם כי אלו שינויים שמאפשרים למשתמש חיים מעט יותר קלים והשינויים יראו בהכרזה על אנדרואיד N, ואחת האפשרויות החדשות היא להריץ 2 אפליקציות זה לצד זה (סמסונג המציאו, אפל העתיקו, גוגל עכשיו מממשים). בגירסה הבאה של אנדרואיד (גירסה O) תוכלו להריץ מספר אפליקציות בעת ובמקביל על המסך כמו ב-Windows, מק וכרום OS, אולם הדבר מצריך שינויים מאוד רציניים במתזמן (Scheduler) ובניהול זכרון באנדרואיד, והעבודה די רחוקה מסיום.

לסיכום: אנדרואיד (כמערכת הפעלה) לא הולכת להיות משולבת בתוך כרום OS (הלוואי והיא היתה משולבת,  הייתי שמח לראות מערכת ניהול צליל ולוח הגדרות Bluetooth ועוד חלקים – עוברים מאנדרואיד לכרום OS! המצב הרבה יותר באנדרואיד מאשר בכרום OS). מה שכן, כרום OS יקבל מעין "runtime" שיאפשר להריץ אפליקציות של אנדרואיד (ובכל מקרה לא את כולם, במיוחד לא אלו שקשורים לחומרה). יש לגוגל עוד עבודה לעשות אחרי ההכרזות בגוגל I/O (שיפור OpenGL, שיפור מערכת הצליל, ועוד אופטימיזציות הקשורות לביצועים) אבל אותו runtime בהחלט יהפוך את הכרומבוקים להרבה יותר שימושיים. במקביל אנדרואיד (כמערכת הפעלה) מקבלת שיפורים רבים באנדרואיד N ובגירסה אחריה שיעזרו יותר לטלפונים וטאבלטים.

Exit mobile version