כמה מילים על משפחת מקבוק פרו החדשה (2016)

אפל הכריזה לאחרונה על שלישיית מחשבי Macbook Pro חדשים שיהוו שדרוג לגרסאות קודמות. ב-2 גרסאות יש את ה-Touch bar החדש, מסך יותר חדיש, דיסק SSD שעובד ב-NVMe במהירות (תאורתית) של עד 3 ג'יגהבייט לשניה וכמובן, כמיטב המסורת, אפל החליטה להקפיץ קצת מחירים בדרך. שיהיה.

אישית, אינני משתמש מק (גם לא האקינטוש) ואני לא אדבר פה בפוסט זה על מערכת הפעלה ואפליקציות. אני יותר אתרכז ברשותכם ב"בפנוכו".

כשמפרקים את המקבוק פרו 13 (ללא ה-Touch Bar) כפי ש-iFixit עשו ב-Tear Down אפשר לראות כמה דברים מעניינים:

נתחיל במשפחת המעבדים. אפל מציגה את המחשב הזה כ"המילה האחרונה" בטכנולוגיית המחשוב הנייד מתוצרתה, אולם למען האמת, לקוחות אפל מקבלים כאן מעבד משנה שעברה ממשפחת ה-Sky Lake. האשמה אינה מוטלת על אפל, מי שאשם פה יותר זה אינטל שמשחררת כמות מאוד קטנה של המעבדים החדשים (שם קוד: Kaby Lake) אך יחד עם זאת, אם אפל היתה ממתינה עוד 2-4 חודשים – היא היתה יכולה לשווק מחשבים ניידים עם המעבדים החדשים, אבל הם החליטו שלא לחכות ולשחרר מחשבים עם המעבדים משנה שעברה.

מהמעבד נמשיך לזכרון: ה-Sky Lake תומך בזכרון מסוג DDR3 וגם DDR4. האחרון הוא זכרון מהיר יותר אבל "אוכל" יותר חשמל. אפל, שרצתה להציג את המחשב שלה כיותר חסכוני בחשמל, החליטה להישאר עם DDR3 רק שבדרך היא דפקה את המשתמשים הכבדים שלה, אלו שמוכנים לשלם לא מעט על המחשב הנייד החדש וכך קורה שהמחשבים החדשים הללו מסוגלים לעבוד עם מקסימום זכרון של 16 ג'יגהבייט (לשם השוואה – Kaby Lake עם DDR4 יכול לעבוד עם עד 64 ג'יגהבייט זכרון, פי 4!). החסכון בחשמל, אגב, למי שמסתקרן, הוא משהו בסביבות ה… 12% פחות או יותר, תלוי בסיטואציה, אפליקציות מופעלות, בהירות מסך וכו'.

אפל גם החליטה בדרך להעיף את כניסת ה-SD Card. מדוע? כי לדעת אפל (דעה די מוצדקת, לדעתי) "הטכנולוגיה ישנה" ולדעת אפל – מצלמות רבות מגיעות היום עם מודול של WiFi. הבעיה המרכזית היא שכרטיסי SD נמצאים בכל המצלמות כולל היוקרתיות ביותר והעבודה עם כרטיס SD היא הרבה יותר נוחה מאשר עם WIFI (מה לעשות שרוב מודולי ה-WIFI עובדים בתדר 2.4 ג'יגהרץ בלבד, ואם הצלם מצלם כמות גדולה ב-RAW באופן מהיר [burst] והצילום נעשה בשטח רווי ראוטרים שמשדרים WiFi, מהירות ההעברה תהיה א-י-ט-ית). האמת היא שמבחינת מקום, אפל יכלה בהחלט להנדס את הרמקולים הימניים ולהוסיף כניסה מלאה של כרטיס SD אבל הם החליטו שלא בא להם, אז הם ויתרו. אפל במקרה זה יכלה לקבוע סטנדרט חדש למדיה ניידת כמו הסטנדרט החדש של UFS 2.1 שבהחלט עונה לצרכים של צלמים מקצועיים (מהירות קריאה וכתיבה סופר מהירה, היצרן יכל לחסוך בזכרון במצלמה והמשתמש יכל לקבל במצלמה 15-30 FPS במצב Full Frame בגלל שיש UFS 2.1) והסטנדרט הזה גם תואם אחורה ל-SD מבחינת תושבת ולוגיקה, אבל היי – אפל החליטו שלא מגיע למשתמשים את זה – וזהו.

אותו דבר קרה עם כל הכניסות. תשכחו מחיבור חשמל Magsafe למחשב הנייד, כניסת Thunderbolt, Display Port, USB 3 ועוד. אפל מבחינתם עוברים עכשיו ל-Thunderbolt-3 עם חיבור פיזי של USB-C. במחשבים שאינם Macbook Pro אפל פשוט מציבה ללקוח עובדה פשוטה: פורט יחיד, תשבור את הראש, לך תקנה מפצלים לכניסות שונות או דונגלים. אפל החליטו להרחיב את ההתעללות גם ללקוחות המקצועיים. רוצה לחבר ציוד קיים שלך למקבוק פרו החדש? קדימה, שלוף כרטיס ותרכוש דוגנלים לא במחיר זול (זה מתחיל ב-25 דולר לכבל של מטר לחבר את האייפון שלך לדוגמא).

לשם השוואה ניקח חברה אחרת שיש לה המון לקוחות מקצועיים כמו Lenovo ומשפחת מחשבי ה-Thinkpad (סדרות X, T, W). האם לנובו מטמיעה טכנולוגיות חדשות? בהחלט, רק שהיא לא מבטלת כניסות ידועות. תמיד תמצא כניסת HDMI, Display Port, USB-3, ובדגמים האחרונים גם USB-C (ובחלק מהמקרים אפילו Thunderbolt). רוצה לחבר עוד דברים מבלי להעמיס על הכניסות הקיימות, דברים כמו מסכים חיצוניים, דיסקים חיצוניים ועוד? בשמחה – יש לך Dock עם מגוון כניסות נוספות. ראיתם פעם את אפל מציעה Dock? אל תצחיקו את אפל.

אפל מציגה את עצמה כחדשנית, "אמיצה" ושלל סופרלטיבים אחרים. אין ספק שהמחשבים שלה מבחינה ויזואלית מאוד יפים עם מערכת הפעלה מכובדת, אבל אפל צריכה גם להתחשב בלקוחות הקיימים שלה שרוצים לשדרג מחשבים. אותם לקוחות במקרים רבים רוכשים ציוד נוסף ומשתמשים בו, ופתרונות של דונגלים מתנדנדים הם פתרונות שלעניות דעתי הם פתרונות גרועים. האם זה משנה למישהו שהמחשב הנייד דק או עבה יותר ב-1.2 מילימטר? לא שידוע לי. חדשנות היא דבר טוב ומבורך, אבל התעללות בלקוח זו דרך לגרום להם לחשוב שוב על הרכישה וכפי שזה נראה, אפל כבר מבינה שהפעם היא הלכה קצת רחוק מדי והיא מציעה הנחות (עד סוף השנה בלבד). אפל יכלה לנצל את הוצאת המחשבים החדשים להכניס טכנולוגיות חדשות בנוסף ל-USB-C אבל נראה שעובי המחשב הוא הדבר הכי חשוב לה. פונקציונאליות? פחות.

Exit mobile version