התקנת כרומיום OS על המחשב שלך – חלק שני

בחלק הראשון של הפוסט דיברתי על עניין ההתקנה של כרומיום OS על מחשב ישן ומה זה עוזר: לפעמים יש צורך במחשב שכל יעודו הוא לגלוש באינטרנט מבלי לחשוש מרוגלות, וירוסים ומבלי להשקיע במחשב חדש. בחלק הנוכחי אנחנו מגיעים להתקנה.

כפי שציינתי בפוסט קודם, אני אציין 2 אפשרויות התקנה, אחת קלה ואחת יותר מתקדמת.

בהתקנה הקלה אנחנו נשתמש ב-IMAGE שחברת Neverware משחררת בצורה חופשית לקהל. כל מה שתצטרכו לעשות הוא את הצעדים הפשוטים הבאים:

  1. כנסו ללינק הבא ולחצו על ה-Download Cloudready Now. ירד לכם קובץ של 591 מגהבייט בערך. פתחו אותו ושמרו אותו במקום בטוח.
  2. הכניסו את כרטיס ה-SD למחשב/דיסק און קי למחשב
  3. לחצו על Installtion instructions ואז ירד לכם קובץ PDF. את הקובץ אתם יכולים לפתוח עם הדפדפן עצמו
  4. אם אתם משתמשים ב-Windows, אתם יכולים להתקין בכרום אפליקציה שנקראת Chromebook Recovery Utility ולעקוב אחרי ההוראת ב-PDF כיצד להשתמש בקובץ שהורדתם כדי ליצור IMAGE על כרטיס SD/דיסק און קין להתקנה
  5. אם אתם משתמשים בלינוקס, אז עם sudo (או root) השתמשו בפקודה
    dd if=imagename of=/dev/sdb bs=4M
    כאשר ה-imagename הוא שם הקובץ BIN שהורדתם ו-sdb שם זה ההתקן SD או דיסק און קי (לא יודעים אם זה sdb? הריצו את הפקודה lsblk ושם תראו את השם האחרון, סביר להניח שהוא sdb או sdc.
  6. הפעילו את המחשב שעליו נתקין את כרומיום OS והיכנסו  להגדרות ה-BIOS (בד"כ זה לחיצה על מקש F2 בחלק מהמחשבים זה משהו אחר), היכנסו ל-boot והפעילו Boot from USB. אם ה-BIOS מאפשר להגדיר עדיפויות מה יעשה ראשון Boot, הגדירו את ה-USB.
  7. הכניסו את כרטיס ה-SD עם הקורא או את הדיסק און קי למחשב, שמרו את הגדרות ה-BIOS ותנו למחשב לבצע Boot מה-USB. אם הכל תקין, תקבלו מסך שחור ולאחר כמה שניות לוגו של CloudReady. תמתינו עוד קצת זמן ותקבלו מסך שתוכלו לבחור שפה ולהתחבר ל-WIFI (אם יש במחשב WIFI). נסו להתחבר ל-WIFI ואם המחשב מחובר חיבור חוטי (LAN) – ודאו כי מופיע Ethernet.
  8. לחצו OK ולאחר מספר שניות יופיע חלון רישוי להתקין Flash. אני ממליץ לאשר (תתפלאו כמה אתרים ואפליקציות עדיין צריכים פלאש).
  9. המערכת תבקש את שם המשתמש שלכם בגוגל. אם המשתמש שלכם כולל GMAIL.COM@ אז אפשר להכניס רק את שם המשתמש (כלומר אם זה [email protected] אז אפשר להקיש רק avi). במידה ויש לכם חשבון ב-Google Apps, אז הקישו את שם המשתמש המלא שלך – ולחץ Enter.
  10. המחשב יבקש סיסמא – אתם מכירים כבר את התהליך 🙂
  11. לאחר שתקישו סיסמא ותאשרו, תקבלו מסך אפור ולאחר כמה שניות אייקון כחול של כרום. לחצו עליו.
  12. כאן תצטרכו להמתין בסבלנות – המערכת תישאב מגוגל את כל ההגדרות שלכם – סימניות, סיסמאות, אפליקציות כרום, היסטוריית גלישה בדפדפני כרום אחרים עם אותו שם משתמש וכו'. יכול להיות שיפתחו לכם טאבים שונים שיבקשו פרטים (כמו Lastpass אם אתם משתמשים) כדי להתממשק לשרות, בצעו זאת.

עכשיו אתם יכולים להחליט לעשות את אחד מהדברים הבאים:

האפשרות הראשונה היא רק להשתמש בכרטיס SD/דיסק און קי כדי לגלוש ולהשתמש בכרומיום OS. החסרון – זה במקרים רבים די איטי כי כרטיסי SD לא נועדו לשימוש רציף במקום דיסק קשיח. היתרון – לא צריך לפרמט את המחשב וברגע שתכבו ותוציאו את כרטיס ה-SD, תוכלו להשתמש במחשב ובדיסק הקשיח כבעבר ללא שום שינויים.

האפשרות השניה היא להתקין את המערכת על הדיסק הקשיח. לחצו מצד ימין למטה (היכן שהשעון) ובחרו Install. פעולה זו תמחוק את הדיסק הקשיח ואתם תצטרכו לבצע את תהליך הכנסת שם המשתמש/סיסמא שלכם מחדש והמערכת תצטרך להוריד מחדש את כל הדברים מגוגל, זה תהליך חד פעמי שקורה לאחר ההתקנה. כל מה שעליכם לעשות הוא לעקוב אחרי ההוראות במסך ולהצטייד בסבלנות. ההתקנה יוצרת 12 מחיצות (Partitions) על הדיסק, מוחקת, כותבת ועושה דברים רבים ברקע ואין Progress Bar.

זו ההתקנה הקלה. כפי שאתם רואים, היא ממש לא מורכבת ואין צורך להסתבך בהגדרות מורכבות.

יחד עם זאת, להתקנה הקלה יש כמה חסרונות בולטים עבור משתמשים מתקדמים שרוצים דברים מעבר לסתם גלישה בדפדפן המובנה, כגון:

  • זו מערכת 32 ביט, כלומר היא תכיר בזכרון מעבר ל-4 ג'יגהבייט, אבל דברים שמצריכים 64 ביט לא ירוצו
  • שימוש/התקנה של מערכות לינוקס נוספות על הכרומיום OS (כמו אובונטו, דביאן) אפשריים אך השימוש הוא רק כטרמינל, ללא שום גרפיקה.
  • לא ניתן להשתמש באפליקציות אנדרואיד ו-ARC Welder.

לשם שימוש בפונקציות לעיל, יש צורך בגירסה אחרת של כרומיום OS, והוראות מאיפה להוריד ומה לעשות יופיעו בחלק השלישי. שימו לב – להתקנה המתקדמת יש צורך בידע בלינוקס (פקודות כמו mount, ידע ב-shell וכו'). בחלק הבא אני אתאר בתמציתיות את התהליך אך ישנם חלקים שהמשתמש יצטרך "להתלכלך" בכניסה למערכת והרצת פקודות. אחרי הכל – זה לינוקס 🙂

אז למעוניינים בהתקנה המתקדמת, נתראה בחלק השלישי (זמן הופעה: יום ב' או ג')