כשה-"Raspberry Pi" ינצח בקרב התודעה

אתמול נודע כי חיזבאללה שיגר 3 כתבמ"ים (או מלט"ים, או איך שתקראו לזה) לעבר אסדה שעדיין אינה פעילה. צה"ל פעל בנוהל שגרתי עם שילוב של חיל הים (לשם שינוי) – והוציא F16 שהוריד כתב"מ, וטיל "ברק" שנורה מ-אח"י אילת הוריד את ה-2 הנוספים..

לכאורה, צה"ל ניצח, אבל אפשר לאמר שזהו הנצחון הכי בזבזני שיש..

הלוחמה של חיבזאללה וחמאס בשנים האחרונות היא הרבה יותר פסיכולוגית/תודעתית, מאשר מלחמה של ממש. בשביל חיזבאללה, לשלוח 2-3 לוחמים עם דגל שיתלה למשך דקה או שתיים – זה הישג, כל עוד זה מוקלט (על מצלמת וידאו ביתית זולה, ובקרוב כנראה גם המצלמה תוחלף בטלפון סלולרי זול וישודר בשידור חי באינטרנט…) — זה בדיוק ההישג שהם – החיזבאללה רוצים, ואת זה הם ישדרו ב-LOOP. גם אם אותם לוחמים חוסלו מיידית ע" כוחות צה"ל, התודעה והאפקט הפסיכולוגי – הם מה שקובעים לגבי המשכיות הצעדים של כל אחד מהצדדים.

בצה"ל, אפשר לראות, עדיין שולטת המחשבה ש"הטנק ינצח", לאו דווקא בטנק הפיזי – אלא במגוון אמצעי הלחימה שצה"ל רוכש או מפתחים עבורו. טילים מדוייקים שיכולים לטוס ולהראות תמונה טובה בכל מזג האויר, ביום ובלילה, ומבחר כלים נוספים שהמכנה המשותף שלהם – מחיר גבוה מאוד (בדולרים). סוללת כיפת ברזל לדוגמא? 100 מיליון, וכל טיל (טמי"ר) – 50,000 דולר, לפי גלובס.

וכאן, הבעיה הגדולה של צה"ל, הקשורה לדעתי לעיתים לעקשנות, להחלטות מוטעות של דרג פיקודי כלשהו או כל גורם אחר שתוקע את הכל – אין שום מחשבה על פתרונות בקצה הנמוך, בקצה שאני מכנה ה-"Raspberry Pi" (ה-Pi הוא רק דוגמא למחיר זול, לא ציפיתי שבפועל מחר צה"ל ידחוף בכל טיל קטן איזה Pi Pico עם כרטיס מיקרו SD).

מה שלעניות דעתי צה"ל צריך להתעניין – הוא פתרונות המבוססים על COTS (כלומר Commercial off-the-shelf – חלקים שניתן לרכוש בשוק). כשמנסים להפיל מל"ט של חיבזאללה  – אין צורך בדרישות כמו "עבודה בכל מזג אוויר" (בכל זאת – אם יש ערפל, או חושך או תנאי ראיה גרועים, גם הצד השני לא יכול לראות כלום, אחרי הכל – לא מדובר במלט"ים של רפא"ל), צריך למצוא פתרון שיכול לשבת על מל"ט קטן ופשוט. לדוגמא: לירות תרסיס דבק פשוט על כנפי מל"ט אויב. עם ספריות פיתוח כמו OpenCV וארכיטקטורת NEON שנמצאת כמעט בכל מעבד ARM, הלוח הנוסף שיורכב למל"ט הישראלי יוכל למצוא את הזווית הנכונה ולרסס בעצמו (או לעשות כל פעילות אחרת שתיבחר) ללא צורך בכך שמישהו יכוון אותו במדויק מחדר בקרה, וישנם עוד מקרים רבים, בהם שילוב של AI שקיים במעבדים (גם מעבדים זולים!) יכול לעזור בהקמת פתרונות לחימה זולים ואמינים. בונוס: אפשר לקבל בחזרה את המל"ט הצהל"י ולהשתמש בו שוב ושוב.

השאלה היא – האם בצה"ל ירימו את הכפפה? בטוחני ששימוש ב-AI קיים כבר בצה"ל ובכלים שונים, השאלה אם יבינו בצה"ל שאפשר גם להשתמש ב-AI להוזיל בצורה משמעותית מאוד פתרונות שנועדו להילחם בכלים זולים כמו מלט"ים. הגיעו הזמן שמישהו בצה"ל יבין שבעלות שעה אחת של F16, אפשר לקנות 2 מכולות של מלט"ים מדגמים טובים של DJI לדוגמא (וזה לפני הנחת כמות), והגיע הזמן לפתרונות פרופורציונאליים.

Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות בנושא “כשה-"Raspberry Pi" ינצח בקרב התודעה”

    1. דיברתי בפוסט על המצב כרגע. ברגע שאתה משגר טילים שנועדו לפוצץ מסוק או מטוס – על רחפן DJI, או שאתה משגר F16 על רחפן כזה, המצב על הפרצוף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.