התקנת כרומיום OS על המחשב הישן שלך

(למי שלא מכיר את כרום OS והאם זה בכלל שווה/מתאים לצרכים שלך, מומלץ לקרוא פוסט קודם שכתבתי לפני מספר חודשים)

לרבים מאיתנו יש יותר ממחשב אחד בבית. יכול להיות שיש מספר מחשבים אישיים בבית שחלקם בשימוש וחלקם כבר לא כל כך בשימוש כי המשתמש עבר לתצורה אחרת (כמו שימוש מתחלף בין סמארטפון לטאבלט, ולך תנתק צעירים מהקומבינציה הזו לטובת מחשב), וסביר להניח שיש לנו מחשב ישן אחד (אולי יותר) בבית שלא ממש בשימוש כי הוא ישן מדי, לא חזק, ה-Windows עושה איתו בעיות וכו'.

לכרום OS יש "אח" שנקרא כרומיום OS, שזו בעצם הגירסה בקוד פתוח של כרום OS. ההבדל הגדול בין 2 המערכות היא שבכרום OS גוגל כוללת חלקים שאינה יכולה להכליל בגירסת הקוד הפתוח מבלי לשלם תמלוגים לחברות שונות (מפענחי אודיו וידאו, הצפנת תכנים עם Widevine ועוד) כך שהתקנת כרומיום OS לפעמים מצריכה עוד צעד או 2 כדי לעבוד בצורה טובה עם כרומיום OS.

במאמר זה (שיורכב מ-2 חלקים) נעבור על רשימת דברים וציפיות, כדי שלא נתאכזב בהמשך מתוצאות ה"פרויקט"

ראשית – נדבר על חומרה.

טכנית, כרומיום OS יכול לרוץ בשמחה על מחשב בן 5 שנים בלי בעיה, השאלה הגדולה היא מה השימוש שלך. כרומיום OS הוא בראש ובראשונה מערכת שמריצה דפדפן ומאוד תלוי כמה טאבים אתה פותח. אם אתה מאלו שמשתמשים ב-TAB אחד או 2 בסה"כ, אז כמות זכרון של 2 ג'יגהבייט יספיקו בהחלט לעבוד (לא מומלץ לבנות מערכת עם 1 ג'יגה זכרון כי אז מהר מאוד המערכת "תיחנק" בפתיחת אתר כמו פייסבוק לדוגמא). אם לעומת זאת אתה פותח טאבים רבים, תצטרך כמות זכרון של 4 ג'יגהבייט. אתה יכול לשים יותר, אבל לא תקבל שיפור ממשי (אלא אם אתה משתמש ביכולות ה-DEBUG של כרום ושלל תוספים בעת ובעונה אחת – אז בהחלט מומלץ לשדרג את המערכת מעבר ל-4 ג'יגה).

מבחינת מעבד – כל עוד לא תריץ גרפיקה תלת מימדית, או שלא תבקר באתרים עמוסי פרסומות (אהלן YNET, וואלה ושלל אתרים אחרים) – המערכת תעבוד בצורה טובה. אם יש לך מעבד סלרון או פנטיום ישן, מהר מאוד תראה שביקור באתרים שציינתי לעיל "חונקים" מיידית את המחשב, לכן מומלץ מחשב עם לפחות מעבד דו ליבתי, עדיף מסידרת Core ומעלה.

דיסק – אין צורך בדיסק קשיח גדול ואם אתה רוצה להיות קצת הרפתקן, אתה יכול לרכוש כרטיס SD (קלאס 10 ומעלה או U1 ומעלה) עם קורא כרטיסי SD מבוסס USB (אל תסמוך כל כך על קוראי כרטיסי SD מובנים במחשבים ישנים, במקרים רבים הם איטיים מאוד) או פשוט לרכוש לך דיסק און קי. אין צורך במשהו גדול – 16 ג'יגהבייט יספיקו אלא אם אתה הולך להוסיף הפצה כמו אובונטו לתוך הכרומיום OS (דרך Crouton) ואז באמת כדאי לשים דיסק קשיח רציני או SSD בגודל 32 ג'יגהבייט ומעלה למחשב.

מסך – כל מסך יכול להתאים, כל עוד הרזולוציה המינימלית היא 1368X768.

מחשבים ניידים ישנים – המחשבים של DELL, LENOVO וטושיבה בד"כ יפעלו טוב, בחלק מהמחשבים הניידים של HP יכול להיות שה-WIFI לא יעבוד, כך שזה מאוד תלוי במחשב ובדגם, אבל באופן עקרוני – רוב המחשבים הניידים הישנים אמורים לפעול עם כל החיבורים (USB, מצלמה פנימית, מיקרופון, WIFI, LAN, בלוטות' וכו').

לגבי BIOS – אם יש לך UEFI במחשב, תצטרך להפעיל את Legacy Mode מכיוון שכרום OS אינו פועל על UEFI ולא יעבוד עם UEFI בעתיד (גוגל מעדיפים בכרום OS להשתמש ב-Coreboot הפתוח).

שנית – ה"מצרכים"

קוודם כל, חשוב לוודא שאין לך במחשב שאתה הולך להתקין עליו כרומיום OS שום תוכן. ההתקנה עצמה מפרמטת את כל הדיסק לכן אם יש לך תוכן כלשהו, העבר אותו לדיסק אחר, גבה אותו או שתתקין דיסק קשיח אחר (חשוב שיהיה מחובר רק דיסק קשיח יחיד, כרומיום OS לא ממש יודע להסתדר עם מספר דיסקים ואין לו Boot Manager).

אם הרחבת את הזכרון, כדאי שתתן למחשב לעבוד לכמה שעות עם תוכנת memtest כדי לבדוק את ה-RAM. זו, אגב, יכולה להיות הזדמנות טובה לנצל מחירי זכרון נמוכים כדי לשדרג RAM ל-4 ג'יגה ומעלה במחשב. כל הסיפור יכול לעלות בסביבות ה-200 שקלים אם נלך לפי ZAP ל-2 מקלות של 2 ג'יגהבייט זכרון.

ודא שיש לך כרטיס SD וקורא כרטיסי SD בחיבור USB או דיסק און קי בגודל 8 ג'יגהבייט (עדיף 16 אם אפשר). תצטרך זאת כדי לזרוק את ה-IMAGE של ההתקנה עליו ולהשתמש בו בפעם הראשונה לפחות.

אם יש לך כרטיסי PCI/PCI-E במחשב שאינם נחוצים עוד – הוצא אותם מהמחשב. הדבר האחרון שאתה צריך זה שהכל יתקע בגלל כרטיס מיותר שעדיין נשאר מהעבר במחשב.

בחלק השני של הפוסט (שיפורסם בסופ"ש הזה) אנחנו נתחיל עם ההתקנה. באופן עקרוני יש 2 סוגי התקנה כאשר אחת מתאימה לאנשים שלא מבינים בלינוקס ולא מחפשים להבין (ולהתקנה זו אני אקרא "התקנת אקספרס") והגירסה השניה מתאימה לאלו שמכירים לינוקס ומעוניינים לעשות דברים בצורה ידנית, לשנות דברים, להוסיף לינוקס דרך Crouton ולהשתמש במכונה כמכונת פיתוח קלה אפילו.

Print Friendly, PDF & Email

5 תגובות בנושא “התקנת כרומיום OS על המחשב הישן שלך”

  1. הלכתי לפי ההוראות, ובמן הBOOT המחשב כתב לי שהוא מזהה רק 1868 ולא 64 ביט…

    אסוס Eee pc

    תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.