התביעה של אורקל נגד גוגל

(למי שמחפש את ההיסטוריה על התביעה, ערעור וכו' – אני ממליץ לקרוא את הדברים כאן)

יש לא מעט אנשים וחברות שאפשר בכיף לקרוא להם "נבלות". קחו לדוגמא את המקרה הקלאסי של נבל בשם מרטין שקרלי שקנה את תרופת Daraprim מחברת Impax Laboratories והוא הפך מכירה של תרופה שעלתה 13.5$ ל-750$ פר כדור. עליה של 5,556% ביום אחד! התגובות במדיה החברתית היו צפויות ומהירות, וכל איחול רע שקיים בלקסיקון, איחלו לו. כמו תמיד, אנשים כמו מרטין עם אגו עד השמיים עושים לפעמים שטויות רציניות שגורמים לרשויות כמו ה-SEC לבדוק אותם ובמקרה שלו לעצור אותו (הוא שוחרר בערבות) ולהיזרק מתפקיד המנכ"ל.

אבל יש לא רק אנשים כאלו, יש גם חברות. אם פעם אנשים חשבו שמיקרוסופט היא התגלמות הרשע, באה אורקל אמריקה ולקחה את הכותרת של חברה נבלה. לא, זה לא רק דעה שלי, זו ההתנהגות של החברה גם כלפי לקוחותיה. נניח ואתם משתמשים ב-ESXI בחברה והחלטתם להשתמש ב-DB או במוצרים אחרים שאורקל מוכרת וגובה לפי מעבד/ליבה. נניח והגדרתם את המכונה הוירטואלית להיות עם 2 ליבות בלבד (לא חשוב מה השאר). מבחינתכם, ההגיון שלכם אומר שאתם צריכים לשלם על רשיון ל-2 ליבות נכון? זהו, אורקל לא מקבלת את הטיעון הזה ומבחינתם אתם צריכים לשלם על כל הליבות והמעבדים שנמצאים בשרת, כלומר אם אתם מריצים את זה על מכונה עם 4 מעבדים שיש לכל אחד מהם 8 ליבות, אז התכבדו ושלמו נא על רשיון ל-32 ליבות. למה? ככה! האם יש פתרון לכך? בוודאי – אם תשתמשו בפתרון הוירטואליזציה (המזוויע) של אורקל – ה-Oracle VM.

הסיפור עם גוגל די פשוט: כשאנדרואיד החל להיבנות והיה בפיתוח (עוד לפני שגוגל רכשה אותם), המהנדסים החליטו ללכת על שפת JAVA במקום להשתמש בשפות אחרות. בפיתוח עצמו אנדרואיד לא השתמשו ב-JRE או JDK כדי להריץ אפליקציות JAVA אלא הם פיתחו את Dalvik, ו-Dalvik זו האפליקציה (כמה שאפשר לקרוא לה כך) כדי להריץ אפליקציות אנדרואיד שמפותחות בשפת JAVA.

הטענה של אורקל היתה ועדיין נמצאת – שגוגל "העתיקו" את JAVA, אי לכך גוגל (שקנתה את חברת אנדרואיד – כן, אנדרואיד היה שם החברה ושם המוצר) צריכה לשלם פטנטים, תמלוגים ואת היאכטה החדשה של לארי אליסון.. (האחרון אני המצאתי..)

המציאות, מה לעשות, קצת שונה ממה שאורקל מתארים. כמה שונה? מאוד שונה.

כשגוגל רכשה את אנדרואיד והודיעה שהיא משתמשת בשפת JAVA, יצרנית ה-JAVA (חברת SUN) דווקא מאוד שמחה. מנכ"ל החברה דאז (ג'ונתן שוורץ, בחור מדהים) פירסם את הדברים בנימה מאוד שמחה וגאה שגוגל בחרו ב-JAVA. ל-SUN דאז לא היתה שום בעיה עם גוגל בנושא אנדרואיד. SUN ניסתה לסגור דיל עם גוגל שבמסגרתה חברת SUN וגוגל יעבדו על גירסה מיוחדת של JAVA, אנדרואיד ישא לוגו של JAVA ובמסגרת הדיל גוגל גם תשלם כמה זלוטעס. גוגל סירבו בנימוס (ובראיה כיום – הם עשו את הצעד הנכון, אגב. תארו לכם איפה היה אנדרואיד היום אם אורקל היתה מעורבת אחרי שהם רכשו את SUN). מבחינת שוורץ עד היום – גוגל לא היתה צריכה שום רשיון ו-JAVA היתה ועדיין חופשיה.

ומה עם אורקל בתקופה אחרי שרכשה את SUN? תתפלאו – גם שם היו מאוד מחויכים לגבי אנדרואיד והם לא העלו שום טיעון על פטנטים, תמלוגים או דברים אחרים. לארי אליסון המנכ"ל פינטז בקול על טלפונים חכמים מבוססי JAVA של אורקל שמגיעים מיצרנים שונים עם המערכת של גוגל.

החל מגירסת Cupcake של אנדרואיד שיצאה ב-2009 ועד גירסת Jelly Beans שיצאה ב-2012 – אורקל לא אמרה מילה. הקוד של אנדרואיד לא היה חבוי ותמיד היה זמין לכל אחד שיש ברשותו חיבור אינטרנט ודפדפן ואורקל עצמה הוציאה לא מעט אפליקציות לאנדרואיד – ועדיין, שום מילה על "הפרה" כלשהי, עד לחודש מאי 2012, חודשיים לפני יציאת Jelly Beans, אז באורקל נזכרו באנדרואיד ומכאן החלה התביעה שנדחתה, הערעור שהחזיר חלק מהתביעה לחיים והקמת "גועליציה" של חברות שהחליטו ששימוש ב-API מצריך תשלום, לזה נגיע מאוחר יותר.

מה קרה שאורקל שראתה במשך 3 שנים את אנדרואיד יוצא לא פצתה פה ולפתע היא החליטה לתבוע? הסיפור די פשוט: אורקל היא חברה גדולה שלא ממש "שמה" על הלקוחות שלה או על התפתחויות טכנולוגיות וזה דבר ידוע מימים ימימה. שאורקל הודיעו שהם הולכים לרכוש את SUN, לקוחות של SUN החלו לנטוש את החברה בהמוניהם (קראו בלינק לעיל בעדותו של שוורץ) לשמחת המתחרים ובראשם HP ו-IBM. אורקל קנו את SUN במצב ש-SUN פתחה כמעט כל פרויקט/מוצר שלה כקוד פתוח, מ-ZFS ו-Solaris ועד MySQL, SSO, Grid Engine ועוד מוצרים רבים כי ב-SUN האמינו שאם המוצרים יהיו בקוד פתוח, חברות ירכשו שרותי תמיכה (מה שלא ממש קרה..). אחרי שאורקל רכשה את SUN הם החלו לסגור את הקוד של המוצרים וקצב הפיתוח שלהם צנח מטה. נסו לדוגמא להשוות את פיתוח ZFS לפני רכישת SUN ואחרי, ותראו שהפיתוח בקושי התקדם (ולא, BTRFS לא היה של SUN ומעולם הוא לא תוכנן להחליף את ZFS – ה-BTRFS הוא פיתוח של אורקל שכצפוי – ננטש באמצע והפיתוח שלו הומשך ע"י אחרים וכיום הוא מובל ע"י Facebook). כנ"ל לגבי Solaris או Jenkins (שבמקור היה Hudson אבל כרגיל אורקל הצליחו להסתכסך עם הקהילה והקהילה החליטה לעשות Fork ולקרוא ל-Fork בשם Jenkins ומשם הפיתוח היה עצמאי) וכנ"ל לגבי MySQL. בקיצור – אורקל די התנערה מכל מה ש-Sun עשתה וגם פיתוח הברזלים (שהיה גולת הכותרת של SUN ולא סתם. SUN עשו שרתים מעולים עם עיצוב מזוויע) התעכב זמן רב. ענן? בזמן שבאמזון חוגגים עשור של ענן ציבורי, אורקל החליטה להיכנס לנושא רק בשנתיים האחרונות ורק עכשיו הם מנסים לתפוס לקוחות ל"ענן" שלהם.

בקיצור – הרווחים של אורקל לא היו משהו זוהר, חטיבת החומרה לא הכניסה רווחים כמו שחשבו וגם לא מוצרי SUN השונים, אז אורקל מנסים לקושש רווחים איכשהו ומישהו נזכר בגוגל ואנדרואיד ואורקל החליטה שכאן הם יכולים להרוויח מיליארדים ממשהו שהם לא תרמו לו כלום, כך נולדה התביעה.

הנושא העיקרי של התביעה הוא שימוש ב-API (מי שלא מכיר מה זה API מוזמן להציץ כאן). אורקל רוצה פסק דין שיחייב לא רק את גוגל אלא כל אחד שמשתמש ב-API של JAVA להתחיל לשלם. (שימו לב – אני מדבר על API ולא על ה-Development Kit או ה- Runtime Environment) וכאן בעצם מתחילה הבעיה המרכזית במיוחד כיום.

כיום, כשאתם שוכרים VM מאמזון לדוגמא, אתם משתמש בשרות של AMAZON שמשתמש ב-API של XEN כדי ליצור VM עבורכם ואמזון בנתה ממשק לאותו VM ומפתח יכול להשתמש ב-API של אמזון כדי לנהל את אותו VM ומאות שרותים אחרים של אמזון. אמזון לא גובה סנט שחוק על השימוש ב-API (זולת השימוש בשרותים עצמם, רוחב פס וכו'). אנחנו נמצאים היום גם בעיצומו של גל ענק שמעודד להשתמש במוצרים שהם קוד פתוח ואותם מוצרים ואפליקציות מציעים API למפתחים, ומפתחים רבים משתמשים ב-API כדי ליצור כלים חדשים כדי להשתמש במוצרים ובשרותים וברוב המקרים הכלים האלו מאפשרים חסכון עצום של עבודה. אותן חברות שמציעים את הכלים בקוד פתוח עושות את הכסף מבניית Appliances שקלים לשימוש עבור חברות וארגונים ושרותי תמיכה ואינטגרציה לתשתיות קיימות של חברות. כולם משתמשים ב-API של כלי זה או אחר ובמקרים רבים של מספר כלים במקביל וזה לא רק בעולם הקוד הפתוח בלינוקס, זה קורה גם בעולם של אפל ומיקרוסופט.

אורקל רוצה להחזיר את הגלגל לאחור. אורקל רוצה לגרום למפתחים לשלם על API, היא רוצה שגם חברות אחרות (מה שאני קורא "גועליציה") ילכו באותה דרך ויגבו כספים ממפתחים על שימוש ב-API גם אם אתה לא משתמש בכלי עצמו אלא מממש את ה-API בצורה עצמאית ונפרדת. אני ממליץ גם לקרוא את המאמר הזה בנושא.

לעניות דעתי, לאורקל אין Case בתביעה הזו. כשאנדרואיד (החברה) פיתחה, שגוגל קנתה את אנדרואיד – ל-Sun לא היתה בעיה ולא היתה דרישת תשלום וגם מאורקל לאחר רכישת Sun לא היתה דרישה כזו. גוגל מימשו API בצורה עצמאית (למעט חלק מאוד קטן שגם הוא נלקח מ-Apache Harmony) מבלי להזדקק ל-SUN או אורקל וה"התעוררות" של אורקל מחזקת מאוד את החשד שאורקל פשוט מחפשת לעשות כאן "בוחטה" מסיבות שאינן הוגנות. האם הם יצליחו? זו שאלה טובה שקשה לענות עליה. הכל נתון להחלטת 12 מושבעים שמבינים בקוד וב-API כמו שהחתולים שלי מבינים.

ולסיום, משפט לאורקל: די חבר'ה, נגמרו הימים בהם הייתם פופולריים כי נשאתם את הדגל של "אנטי מיקרוסופט". כיום מיקרוסופט בעצמה השתנתה והיא פותחת יותר ויותר פרויקטים לקוד פתוח מבלי לבקש כספים על שימוש בפרויקטים (אם כי מיקרוסופט בהחלט מבקשים כספים על שימוש מסחרי כשזה מגיע לפטנטים שלהם כמו RDP וכו'). מיקרוסופט גם למדה לחיות עם לינוקס ואפילו בקרוב להוציא את ה-SQL שלהם ללינוקס, לתמוך בכלים מבוססי קוד פתוח ואפילו לתת תמיכה להפצות לינוקס (ב-Azure). אתם לעומת זאת קופאים על השמרים והחלטתם להתחרות ברד-האט בכך שתעתיקו את ההפצה ותתנו שרותי תמיכה במחיר יותר נמוך מרד-האט. כמות הפרויקטים בקוד פתוח שיש לכם מביכה וכבר שנים שאין פרויקטים חדשים. אנחנו חיים בעולם של ענן שבו הכסף נעשה ב-PaaS ו-SaaS, עולם שבו חברות לא רק משתמשות בקוד פתוח, אלא גם מוציאות את הקוד שלהן. לא הגיע הזמן שתתקדמו להווה?

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.