כמה מילים על "זכות" ועל "אחריות"

אני רוצה להתחיל בדוגמא תאורתית: נניח ואני נשוי, עם 4 ילדים, 2 כלבים, חתול ודג זהב. נניח שבת זוגי עובדת, ואני עובד, המצב הפיננסי שלנו לא בשמיים, אבל איך אומרים – "מסתדרים".

יום אחד אני רואה באפליקציה של הבנק הודעה מוקפצת שאני יכול ללוות כאן ועכשיו 50 אלף שקלים בשניות ספורות! אני לוחץ על ההודעה, ממלא את הטופס אונליין ואכן תוך רגעים ספורים מתווספים לחשבון המשותף שלנו 50 אלף שקלים! אני מושך במזומן חלק מהסכום ומשתמש בכרטיס חיוב כדי "לחגוג" בקניות של מותרות, (אני כמובן לא שוחחתי עם בת הזוג על כך).

סביר להניח שמי שיקרא את הטקסט הזה, יחשוב ובצדק כי אני אדם חסר אחריות, לא ממש חכם שלא חושב קדימה ומוכן לסכן את משפחתו תמורת שטויות "נוצצות".

אבל בואו נעזוב לרגע את עניין חוסר האחריות, הטמטום והטיפשות לעשות צעד כזה, ונתמקד ברמת הפיקסל הבודד בדבר קטן ומהותי? האם זוהי זכותי לקחת את אותה הלוואה מהבנק? מבחינה טכנית, התשובה היא "כן" (כל עוד אני מוגדר כמורשה חתימה בחשבון וכו', אבל שוב, לא ניכנס לפרטים הללו, זו רק דוגמא תיאורתית).

וכאן בדיוק הדבר שצריך לזכור – כמעט בכל דבר של "זכות" – מוצמד לכך חלק של אחריות. זכותך המלאה עכשיו לקום ולהתפטר בגלל הבוס המעצבן או בגלל תנאים שלדעתך אינם הולמים עבורך, אבל יש עליך אחריות לדאוג לגבי משפחתך (אם אתה בעל משפחה) ולגבי תשלומים שאתה צריך לשלם בהמשך החודש, חודש הבא – משכנתא, מסים, וכו', ובמילים פשוטות – מימוש הזכות שלך להתפטר יכול לגרום לצרות אם לא תיקח את כל הדברים בחשבון לפני שתגיש את מכתב ההתפטרות.

מבחינה טכנית, אני די בטוח שאני לא מחדש עד כה שום דבר לקוראים, כולם מבינים את עניין הזכות ומה שנכרך אחרי מימוש הזכות, אולם בתקופה האחרונה, בכל הקשור לחיסונים, אפשר לראות משהו מעניין – אנשים שצועקים בקולי קולות על זכותם לא להתחסן, ולרבים יש סיבות שונות לבחור ולממש את הזכות הזו.

העניין הוא, שלרבים מאותם אלו שצועקים לגבי זכותם לא להתחסן, העניין הלוגי של אחריות הקשורה לאותה זכות – לא מתחבר אצלם, ורבים מתפלאים על החלק שמגיע בעקבות מימוש אותה זכות: הצורה בה אחרים מסתכלים עליך, ובהתאם – איך מתנהגים איתך, או – איך מתייחסים אליך.

זוכרים את עניין ההלוואה שהזכרתי בתחילת הפוסט? איך בדיוק המשפחה, חברים ואחרים שישמעו על כך יתייחסו אליי? כ-דביל מושלם, אידיוט, אדם שלא כדאי להפקיד שום דבר שצריך אחריות! וכך בדיוק אחרים יתייחסו לאלו שבוחרים לא להתחסן.

הסיבה לכך פשוטה: כ-עם אנחנו בעצם כרגע "עם חצוי" – יש את אלו שחוסנו, ויש את אלו שבחרו לא להתחסן (לא ניכנס לאלו שלא יכולים להתחסן ודווקא בימים אלו יש הוראות חדשות לגביהם, פרטים בקופות החולים). המחוסנים לא מבינים ולא מסכימים על הבלתי מחוסנים – וההיפך. בסופו של יום, המחוסנים מסתכנים על הבלתי מחוסנים כ"פצצה מתקתקת" שיכולים פוטנציאלית להדביק אחרים שלא יכולים להתחסן (תינוקות וצעירים עד גיל 16 לדוגמא) אבל כן יכולים להידבק ולחלות מהוירוס, והפער הזה רק הולך וגדל: בסופו של יום, אותו בלתי מתחסן צריך לקחת בחשבון שהוא עלול להפסיד כמה קשרי דם ובפועל לקבל "נידוי" מכל מיני אירועים משפחתיים (אם לדוגמא כולם במשפחה חוסנו, חוץ מהעקשן שלא מתחסן) וכאן אנחנו נכנסים לסיטואציות שאינן קשורות ישירות למחלה, אלא לפער הגדול שנוצר בין המשפחה לבין אותו עקשן, דבר שלא נסגר כל כך מהר, ורבים מהבלתי מתחסנים מתחילים או חווים אותו כיום.

בפוסט זה לא באתי לנסות לשכנע בלתי מחוסנים – ללכת להתחסן (עבדכם הנאמן התחסן ואף קיבל תעודה, וישמור האל לגבי אבטחה של התעודה.. כי אין אבטחה), אבל אני חושב שאפשר להציע לבלתי מתחסנים מספר נקודות פשוטות למחשבה:

  • לא לכרוך את ה"מסביב" עם החיסון. לדוגמא – כל ההתנהגות הממשלתית, משרד הבריאות, אכיפה סלקטיבית, חוזים תמוהים, סודיות ל-30 שנה ועוד נקודות שונות, אינן משפיעות או משנות את החיסון או מרכיביו. במילים אחרות – כן, זה מעצבן, אבל אל תכרוך את זה עם החיסון עצמו.
  • השאלות הטכניות – אנחנו שפני נסיון? מה עם ההשפעה לטווח ארוך ושאר שאלות – כולן נענו במספר גרסאות ובמספר שפות. יש מענה באתרים כמו משרד הבריאות, מכון ויצמן ובעוד אתרים (קצת גוגל, לא להתעצל!) בגירסה פשוטה ומובנת לאנשים שאין להם ידע מקצועי, ויש גם אתרים אחרים (באנגלית) עם הסברים מקצועיים. לפעמים (וזה צעד לא קל לעשות, לחלק מהאנשים) צריך להתנתק מכל מיני רבנים ומכל מיני קבוצות עם דעה אחידה – כדי לחפש מידע אחר, ואולי גם לשאול במקומות יותר מקצועיים ויותר ניטרליים את השאלות שמטרידות אותך בקשר לחיסון. זכור – רוב מוחלט של השאלות נענו, הקבוצות המתנגדות לחיסון מפזרות שקרים לעוסים שוב ושוב, ואילו במקומות אחרים תמצא רוב הזמן מידע עדכני.
  • אחריות הפוכה: אותו בלתי מתחסן יכול לחטוף את הוירוס, גם אם הוא יגן על עצמו בצורה מקסימלית. הקניונים נפתחים (עם צפיפות תורים גדולה וסביר להניח שלא ישמרו שם על מרחק של 2 מטר בין הקונים), יש סופרמרקטים שגם שם לא נשמר מרחק, ובקיצור – אם אינך מחוסן, הסיכוי שתידבק מבלתי מחוסנים אחרים – לא קטן. השאלה פשוטה: אתה באמת רוצה לעבור את הסיוט הזה, ואת הבידוד? סתם תהיה..

לסיכום: יש לכל אחד זכות להתחסן או לא להתחסן, אבל חשוב לזכור שלכל זכות יש דבר מוצמד שנקרא "אחריות" שאי אפשר להתחמק ממנה, כלפיך וכלפי אחרים, ולכן כדאי, לעניות דעתי, להקדיש פה ושם כמה דקות כדי להכיר את הדברים מעט יותר לעומק, ולא להסתפק בטיעונים חלולים או מעוותים או שקריים.

הערת אגב לגבי הלוואות: לא חשוב כמה אתם צריכים כסף פה ועכשיו, אף פעם אל תיטלו הלוואה דרך האפליקציה (לא חשוב אם זו אפליקציה של הבנק, או חברת אשראי). צרו קשר עם הבנק או חברת האשראי והתווכחו על העמלות והריביות, אתם רק תרוויחו מכך.

Print Friendly, PDF & Email

5 תגובות בנושא “כמה מילים על "זכות" ועל "אחריות"”

  1. אתחיל בכך שאני דווקא מחוסן (חיסון שני), ואני מבין טוב מאוד את הסיבות למה לא להתחסן.הסיבה שאני התחסנתי היא לא בשל הסכמה לחיסון, אלא בגלל העיצומים שנעשים למי שלא מחוסן.הסיבה לא להתחסן כנגד הוירוס היא לא הסיבה למה לא להתחסן בכלל. אלא כנגד חיסון חדש שאנחנו לא באמת יודעים או מבינים את ההשלכות שלו לטווח ארוך. זה מדהים שפחות משנה הצליחו להביא חיסונים עובדים ויעילים. טכנולוגיה מדהימה – באמת!הלוואי ונהיה כל כך טובים ויעילים טכנולוגית בכל כך הרבה דברים. אבל האם תיקח קרנל או אפילו הפצה ממש חדשה שיצאה לפני יום למכונת פרודקשן לפני שאתה יודע מה המשמעות של זה?האם יש באגים? האם יש בעיות אבטחת מידע?האם החומרה שלך בכלל מתאימה לזה?האם המערכות שלך מתאימות בכלל? יש מספר רב של דברים שאנחנו לא יודעים, לא על הקורונה ויש פרמוטציות אין סופיות לגבי  הגוף שלנו ביחס לחיסון מספיק שאתה אוהב לאכול פיתה בלי כלום בעוד מישהו אחר אוהב פיתה עם מלח ושמן זית שהגוף שלכם יגיב לגמרי שונה רק מה. האם לא שווה לחכות ולהבין את ההשלכות שלו לטווח ארוך לפני, במקום להגיע ל3 שנים מהיום ולגלות שקרה משהו בלתי הפיך שאם היו יודעים מוקדם יותר, היה זמן לתקן? סתם זווית נוספת לבעיה עם החיסון כנגד קורונה (שלא קשור לשאר החיסונים).ושוב, אני מחוסן (חיסון שני) ועדיין רואה בעיות מאוד קשות לגבי המהירות להתחסן.

    1. נעשה משהו פשוט – נשווה במובנים הטכנולוגיים:
      אפשר לקחת ה-mRNA ולהשוות את זה במחשבים לפלטפורמה. ה-mRNA קייים כבר בערך מ-2010 כאשר חברת מודרנה עבדה על זה (והשיגה מעל מיליארד דולר רק לפתח את זה) – כך שיש בהחלט נסיון עם הפלטפורמה
      חיסון ה-Covid 19 בסופו של דבר נבנה על הפלטפורמה הזו, ולפיכך כבר יודעים דברים כמו השפעה לטווח ארוך (אין, כל החומר נעלם תוך שבועות) ומכיוון שהיה שת"פ ראשוני וזה לא רק עבודה של חברה אחת (הסינים תרמו את פענוח הרצף של הוירוס) – לא מדובר על משהו סופר חדש שפותח מאפס.
      מה שכן, כמובן שבזמן אחר החיסון היה משוחרר רק לאחר מספר שנים ועוד הרבה טסטים, אבל מה לעשות – כשיש לך מאות מתים חדשים ועוד יותר אנשים שנדבקים, היו חייבים לדחוס את הכל, אם כי עשו את כל הטסטים הדרושים תחת הגדרת "רפואת חרום" אם אפשר לקרוא לזה כך

      אז כשיש לך מצב סופר חרום שנדבקים לך מכל העולם ומספר המתים הכללי נמצא ב-7 ספרות, אין הרבה ברירות, עושים את כל מה שצריך. כמו שאתה יכול לראות, יש 4.5 מיליון מחוסנים (3.5 מיליון מתוכם חוסנו חיסון שני) ואתה לא רואה אנשים מתים בגלל החיסון, ולפחות לפי המחקרים של קופות החולים הישראליות, התוצאות מהחיסון הן לא פחות ממעולות.

    2. המשל שלך אינו דומה לנמשל, יותר נכון להציג את זה כך:

      ברחבי הרשת מסתובב קוד לניצול פרצת אבטחה Zero-day ברמת חומרה גבוהה ביותר, שפוגע כמעט בכל מערכת פעילה. כל Script Kiddie שיודע כמה אותיות באנגלית יכול להשתמש בפרצה כדי להשיג גישה לשרתים מבצעיים, וכבר יש כמה וכמה מקרי אמת של שרתים / אתרים שהושבתו לפרק זמן ניכר עקב הפגיעות, מכה כלל-עולמית.

      תיקון הפרצה דרש שכתוב מקיף של קוד, מה שהוביל להתעכבות בפיתוח הפאצ', אך כעת הוא מוכן. הבעיה: יש חשש שהתיקון יצור סדרה של באגים לעתיד, נכון לעכשיו לא ידועים באגים כאלו, מלבד צורך בהפעלה מחדש לשרתים שמקבלים אותו, מה שעשוי להשבית אותם לעד כמה שעות.

      מה אתה היית עושה? נשאר חשוף לפרצת אבטחה חמורה שנזקיה ניכרים ברשת, או מתקין עדכון אבטחה שטרם השתפשף כראוי, ויש חשש שיצור בעתיד בעיות מסויימות? (דגש: נכון לעכשיו, העדכון הותקן על מליוני מכשירים, ולא נמצאו בעיות מהותיות עד כה).

      1. איך הגעת לנמשל הזה? MRNA קיים כבר בערך מ-2013 והחיסון הוא בעצם שימוש ב-MRNA כ"פלטפורמה" אם נשתמש במושגי מחשוב. אין חשש של באגים לעתיד, הואיל ולא מדובר בוירוס מוחלש, ובנוסף – ספק התיקון מתחייב לטפל בבעיה וב"מטופל" (ובמציאות: בחולה).
        אז צר לי, לא מסכים עמך. זה לא וירוס מוחלש כמו שמוזרק בשאר חיסונים, כן יש לזה נסיון, כן היו 40000 נסיינים לפני שנמכר ולו חיסון אחד ולפי התוצאות של 4.5 מיליון אזרחים בארץ שקיבלו 2 חיסונים וחלקם רק חיסון ראשון – כמות החולים לאחר החיסון היא קטנה משמעותית, עם כמעט אפס מתים.

  2. אתחיל מזה שאני מחוסן, מנה שניה, וחושב שכדאי להתחסן. גם עם וויכוח פנים משפחתי בנושא.

    ההשוואה פה בעייתית ולא שקולה, בנוגע לחיסון,מלהבדיל מהלוואה, יש אי וודאות. לקיחת החיסון היא ניהול סיכונים בחוזר וודאות.

    השוואה תקינה יותר, תהיה לקיחת הלוואה (לא דרך אפליקציה) לצורך הקמת עסק. ייתכן שהרעיון שלך יצליח ותרוויח יותר כסף, המשפחה תאכל יותר טוב, הילדים יהנו ממימון ללימודים וכו…
    מצד שני אולי כולכם תסיימו ברחוב. או איפשהו באמצע.

    עם החיסון יש לך מספר אשרויות: להתחסן עכשיו, להתחסן מאוחר יותר, להתחסן בטכנולוגיה אחרת או לא להתחסן.

    אם אתה עובד מרחוק, לא יוצא מהבית ובסדר עם לא לפגוש אף אחד לשנה הקרובה. ייתכן שעדיף לך לא להתחסן.

    אם אתה אוהב את ההורים שלך, ורוצה לפגוש אותם, עדיף להתחסן.

    אבל אם אתה לא פוגש הורים, צעיר ובריא. זה פחות שחור ולבן. בסופו של דבר, ערבות עדדית במגמת ירידה בחברה שלנו, ואתה צריך להתנהל באופן אגואיסטי, כי אם תשאר נכה בישראל החיים שלך יהיו די פח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.