כמה מילים על הנתב החדש של גוגל

גוגל הכריזה לפני מספר שבועות בהפתעה על נתב ביתי חדש שנקרא OnHub. כדרכה של גוגל ברוב הציודים, לא מדובר במכשיר שהיא מייצרת אלא אחרים מייצרים לפני תכנון שלה והיצרן יכול להוסיף פונקציונאליות, כך שהגירסה הנוכחית מיוצרת ע"י TP-LINK וחברות אחרות בקרוב יצאו עם מכשיר זהה (אם כי עם שינויים כנראה), חברות כמו ASUS ואחרות, שכבר משווקים קו נתבים ביתיים משלהם.

כנתב, המוצר שגוגל מתכננת ואחרים משווקים הוא די טוב ויכול לתת כיסוי שטחים נרחבים מאוד, לעיתים הרבה יותר מנתבים של יצרנים אחרים (במגבלות כמובן של קירות מסוגים שונים). הנתב של גוגל הוא הנתב הכי קל להגדרות: כל מה שאתה צריך לעשות זה להתקין אפליקציה בסמארטפון שלך (אנדרואיד או IOS), ופשוט לעקוב אחר ההוראות הפשוטות שמכשירך מציג, ותוך דקות ספורות תהיה מחובר לאינטרנט. ה-ONHUB, בניגוד לנתבים אחרים, בודק כל הזמן את הקישוריות האלחוטית ומנסה לשפר את הקליטה (בעזרת ה-13 אנטנות שיש בו). אפשר עם האפליקציה לבדוק ישירות מה המהירות שמגיעה לכל מכשיר ומה זה אומר (קבלת שידור ב-HD, ב-4K וכו'), כך שאם יש לך בית גדול של מספר קומות או דירת סטודיו ענקית – הנתב הזה בהחלט יכול לשפר דברים. הוא לא זול והוא נמכר במחיר של נתבים ביתיים בקצה העליון – $200, אבל מצד שני – הוא עושה את העבודה.

כמעט.

מדוע כמעט? בוא נראה את המפרט הטכני שלו שזמין כאן. נגלה פה כמה דברים מעניינים – הנתב הזה, בניגוד לנתבים אחרים, מכיל דברים רבים שלא קיימים בשום מקום ומה שיותר מוזר – הם עדיין אינם מופעלים, החל מ-Bluetooth, אנטנות Zigbee, רמקול די רציני בחלק העליון של הנתב, תמיכה בפרטוקולים שונים כולל Weave – הפרוטוקול החדש של גוגל לשליטה על IoT (מה שלא נמצא כלל אצל רובנו בבית) ועוד דברים. אם תחפש באפליקציה – לא תמצא הגדרות לציוד הנ"ל או הוראות כיצד להשתמש, ואם תנסה להתחבר לנתב דרך דפדפן, כל מה שתקבל זה דף שמפנה אותך לחנויות השונות כדי להתקין את האפליקציה. אין SSH ואין כלום. גם מבחינת חיבוריות הנתב די "קמצן" – חיבור LAN יחיד, חיבור למודם, וחיבור יחיד של USB 3 וזהו. בנתבים מתחרים יש לך לפחות 4 כניסות רשת ו-2 כניסות USB.

הדבר הנוסף המעניין בנתב זה הוא מה שיש מבחינת השבבים בתוכו. יש לו מעבד דו ליבתי של קוואלקום (IPQ8064) שקיים גם בנתבים ביתיים בקצה העליון, אך בניגוד אליהם יש במכשיר גם 1GB RAM ואחסון של 4GB שזה לא ממש קיים בהרבה נתבים אחרים (בד"כ יש רק חלקיק מזה), כלומר את הנתב הזה ניתן להרחיב ולהוסיף לו תכונות רבות שגוגל הכריזה כי בהמשך הדרך הם יוסיפו למכשירים.

ה-ONHUB כיום הוא מוצר שגוגל מנסה לדחוף על מנת שאנשים יוכלו בעתיד להשתמש בפרוטוקולים של גוגל כדי לתקשר עם המכשיר מול ציודים קטנים שונים וכנראה שרותים נוספים. יחד עם זאת, אם מנסים להשוות מבחינת ביצועים כמו מהירות העברת קבצים – נתבים בקצה העליון של ASUS או אחרים "עוקפים" את ה-ONHUB בקלות. אני מניח שגוגל בהמשך הדרך תשפר את הביצועים בצורה ניכרת דרך עדכון קושחה.

נחזור ל"כמעט" – השאלה מה אתה רוצה לעשות עם המכשיר. רוצה לחבר אליו את המכשירים שלך, אשתך, הילדים וחברים שלהם שמגיעים לבקר? ה-ONHUB יוכל לעשות בקלות תוך מתן חוויית גלישה מיטבית שמשופרת כל הזמן. מצד שני, אם אתה הטיפוס שמעביר כמה מאות קבצים בגודל מס' גיגהבייטים או כמה אלפי קבצים בינוניים ומצפה למהירות – הנתבים בקצה העליון כמו של ASUS יתנו לך פתרון יותר טוב באותו מחיר.

גוגל "בונה" על כך שמשתמשים יעדיפו להשתמש בשרותיה ומוצרים שהיא תומכת ובכך שהיא מוציאה (דרך יצרנים אחרים) מכשיר שנותן קליטה מעולה ללא צורך ב-5 מכשירי repeater שיהיו בבית כדי שתהיה קליטה טובה, היא מנסה לשכנע את הלקוחות הפוטנציאליים לרכוש את הנתב ולהנות משרותים עתידיים. בטוחני שתהיה תחרות יותר רצינית מבחינת יצרנים על תמחור (כרגע ב-TP-LINK ובחנות של גוגל אי אפשר להשיג את המכשיר – המלאי אזל ובאמזון ניתן למצוא רק מוכרים במחיר מופקע.

Exit mobile version