התקנת כרומיום OS על המחשב שלך – חלק שני

בחלק הראשון של הפוסט דיברתי על עניין ההתקנה של כרומיום OS על מחשב ישן ומה זה עוזר: לפעמים יש צורך במחשב שכל יעודו הוא לגלוש באינטרנט מבלי לחשוש מרוגלות, וירוסים ומבלי להשקיע במחשב חדש. בחלק הנוכחי אנחנו מגיעים להתקנה.

כפי שציינתי בפוסט קודם, אני אציין 2 אפשרויות התקנה, אחת קלה ואחת יותר מתקדמת.

בהתקנה הקלה אנחנו נשתמש ב-IMAGE שחברת Neverware משחררת בצורה חופשית לקהל. כל מה שתצטרכו לעשות הוא את הצעדים הפשוטים הבאים:

  1. כנסו ללינק הבא ולחצו על ה-Download Cloudready Now. ירד לכם קובץ של 591 מגהבייט בערך. פתחו אותו ושמרו אותו במקום בטוח.
  2. הכניסו את כרטיס ה-SD למחשב/דיסק און קי למחשב
  3. לחצו על Installtion instructions ואז ירד לכם קובץ PDF. את הקובץ אתם יכולים לפתוח עם הדפדפן עצמו
  4. אם אתם משתמשים ב-Windows, אתם יכולים להתקין בכרום אפליקציה שנקראת Chromebook Recovery Utility ולעקוב אחרי ההוראת ב-PDF כיצד להשתמש בקובץ שהורדתם כדי ליצור IMAGE על כרטיס SD/דיסק און קין להתקנה
  5. אם אתם משתמשים בלינוקס, אז עם sudo (או root) השתמשו בפקודה
    dd if=imagename of=/dev/sdb bs=4M
    כאשר ה-imagename הוא שם הקובץ BIN שהורדתם ו-sdb שם זה ההתקן SD או דיסק און קי (לא יודעים אם זה sdb? הריצו את הפקודה lsblk ושם תראו את השם האחרון, סביר להניח שהוא sdb או sdc.
  6. הפעילו את המחשב שעליו נתקין את כרומיום OS והיכנסו  להגדרות ה-BIOS (בד"כ זה לחיצה על מקש F2 בחלק מהמחשבים זה משהו אחר), היכנסו ל-boot והפעילו Boot from USB. אם ה-BIOS מאפשר להגדיר עדיפויות מה יעשה ראשון Boot, הגדירו את ה-USB.
  7. הכניסו את כרטיס ה-SD עם הקורא או את הדיסק און קי למחשב, שמרו את הגדרות ה-BIOS ותנו למחשב לבצע Boot מה-USB. אם הכל תקין, תקבלו מסך שחור ולאחר כמה שניות לוגו של CloudReady. תמתינו עוד קצת זמן ותקבלו מסך שתוכלו לבחור שפה ולהתחבר ל-WIFI (אם יש במחשב WIFI). נסו להתחבר ל-WIFI ואם המחשב מחובר חיבור חוטי (LAN) – ודאו כי מופיע Ethernet.
  8. לחצו OK ולאחר מספר שניות יופיע חלון רישוי להתקין Flash. אני ממליץ לאשר (תתפלאו כמה אתרים ואפליקציות עדיין צריכים פלאש).
  9. המערכת תבקש את שם המשתמש שלכם בגוגל. אם המשתמש שלכם כולל GMAIL.COM@ אז אפשר להכניס רק את שם המשתמש (כלומר אם זה avi@gmail.com אז אפשר להקיש רק avi). במידה ויש לכם חשבון ב-Google Apps, אז הקישו את שם המשתמש המלא שלך – ולחץ Enter.
  10. המחשב יבקש סיסמא – אתם מכירים כבר את התהליך 🙂
  11. לאחר שתקישו סיסמא ותאשרו, תקבלו מסך אפור ולאחר כמה שניות אייקון כחול של כרום. לחצו עליו.
  12. כאן תצטרכו להמתין בסבלנות – המערכת תישאב מגוגל את כל ההגדרות שלכם – סימניות, סיסמאות, אפליקציות כרום, היסטוריית גלישה בדפדפני כרום אחרים עם אותו שם משתמש וכו'. יכול להיות שיפתחו לכם טאבים שונים שיבקשו פרטים (כמו Lastpass אם אתם משתמשים) כדי להתממשק לשרות, בצעו זאת.

עכשיו אתם יכולים להחליט לעשות את אחד מהדברים הבאים:

האפשרות הראשונה היא רק להשתמש בכרטיס SD/דיסק און קי כדי לגלוש ולהשתמש בכרומיום OS. החסרון – זה במקרים רבים די איטי כי כרטיסי SD לא נועדו לשימוש רציף במקום דיסק קשיח. היתרון – לא צריך לפרמט את המחשב וברגע שתכבו ותוציאו את כרטיס ה-SD, תוכלו להשתמש במחשב ובדיסק הקשיח כבעבר ללא שום שינויים.

האפשרות השניה היא להתקין את המערכת על הדיסק הקשיח. לחצו מצד ימין למטה (היכן שהשעון) ובחרו Install. פעולה זו תמחוק את הדיסק הקשיח ואתם תצטרכו לבצע את תהליך הכנסת שם המשתמש/סיסמא שלכם מחדש והמערכת תצטרך להוריד מחדש את כל הדברים מגוגל, זה תהליך חד פעמי שקורה לאחר ההתקנה. כל מה שעליכם לעשות הוא לעקוב אחרי ההוראות במסך ולהצטייד בסבלנות. ההתקנה יוצרת 12 מחיצות (Partitions) על הדיסק, מוחקת, כותבת ועושה דברים רבים ברקע ואין Progress Bar.

זו ההתקנה הקלה. כפי שאתם רואים, היא ממש לא מורכבת ואין צורך להסתבך בהגדרות מורכבות.

יחד עם זאת, להתקנה הקלה יש כמה חסרונות בולטים עבור משתמשים מתקדמים שרוצים דברים מעבר לסתם גלישה בדפדפן המובנה, כגון:

  • זו מערכת 32 ביט, כלומר היא תכיר בזכרון מעבר ל-4 ג'יגהבייט, אבל דברים שמצריכים 64 ביט לא ירוצו
  • שימוש/התקנה של מערכות לינוקס נוספות על הכרומיום OS (כמו אובונטו, דביאן) אפשריים אך השימוש הוא רק כטרמינל, ללא שום גרפיקה.
  • לא ניתן להשתמש באפליקציות אנדרואיד ו-ARC Welder.

לשם שימוש בפונקציות לעיל, יש צורך בגירסה אחרת של כרומיום OS, והוראות מאיפה להוריד ומה לעשות יופיעו בחלק השלישי. שימו לב – להתקנה המתקדמת יש צורך בידע בלינוקס (פקודות כמו mount, ידע ב-shell וכו'). בחלק הבא אני אתאר בתמציתיות את התהליך אך ישנם חלקים שהמשתמש יצטרך "להתלכלך" בכניסה למערכת והרצת פקודות. אחרי הכל – זה לינוקס 🙂

אז למעוניינים בהתקנה המתקדמת, נתראה בחלק השלישי (זמן הופעה: יום ב' או ג')

התקנת כרומיום OS על המחשב הישן שלך

(למי שלא מכיר את כרום OS והאם זה בכלל שווה/מתאים לצרכים שלך, מומלץ לקרוא פוסט קודם שכתבתי לפני מספר חודשים)

לרבים מאיתנו יש יותר ממחשב אחד בבית. יכול להיות שיש מספר מחשבים אישיים בבית שחלקם בשימוש וחלקם כבר לא כל כך בשימוש כי המשתמש עבר לתצורה אחרת (כמו שימוש מתחלף בין סמארטפון לטאבלט, ולך תנתק צעירים מהקומבינציה הזו לטובת מחשב), וסביר להניח שיש לנו מחשב ישן אחד (אולי יותר) בבית שלא ממש בשימוש כי הוא ישן מדי, לא חזק, ה-Windows עושה איתו בעיות וכו'.

לכרום OS יש "אח" שנקרא כרומיום OS, שזו בעצם הגירסה בקוד פתוח של כרום OS. ההבדל הגדול בין 2 המערכות היא שבכרום OS גוגל כוללת חלקים שאינה יכולה להכליל בגירסת הקוד הפתוח מבלי לשלם תמלוגים לחברות שונות (מפענחי אודיו וידאו, הצפנת תכנים עם Widevine ועוד) כך שהתקנת כרומיום OS לפעמים מצריכה עוד צעד או 2 כדי לעבוד בצורה טובה עם כרומיום OS.

במאמר זה (שיורכב מ-2 חלקים) נעבור על רשימת דברים וציפיות, כדי שלא נתאכזב בהמשך מתוצאות ה"פרויקט"

ראשית – נדבר על חומרה.

טכנית, כרומיום OS יכול לרוץ בשמחה על מחשב בן 5 שנים בלי בעיה, השאלה הגדולה היא מה השימוש שלך. כרומיום OS הוא בראש ובראשונה מערכת שמריצה דפדפן ומאוד תלוי כמה טאבים אתה פותח. אם אתה מאלו שמשתמשים ב-TAB אחד או 2 בסה"כ, אז כמות זכרון של 2 ג'יגהבייט יספיקו בהחלט לעבוד (לא מומלץ לבנות מערכת עם 1 ג'יגה זכרון כי אז מהר מאוד המערכת "תיחנק" בפתיחת אתר כמו פייסבוק לדוגמא). אם לעומת זאת אתה פותח טאבים רבים, תצטרך כמות זכרון של 4 ג'יגהבייט. אתה יכול לשים יותר, אבל לא תקבל שיפור ממשי (אלא אם אתה משתמש ביכולות ה-DEBUG של כרום ושלל תוספים בעת ובעונה אחת – אז בהחלט מומלץ לשדרג את המערכת מעבר ל-4 ג'יגה).

מבחינת מעבד – כל עוד לא תריץ גרפיקה תלת מימדית, או שלא תבקר באתרים עמוסי פרסומות (אהלן YNET, וואלה ושלל אתרים אחרים) – המערכת תעבוד בצורה טובה. אם יש לך מעבד סלרון או פנטיום ישן, מהר מאוד תראה שביקור באתרים שציינתי לעיל "חונקים" מיידית את המחשב, לכן מומלץ מחשב עם לפחות מעבד דו ליבתי, עדיף מסידרת Core ומעלה.

דיסק – אין צורך בדיסק קשיח גדול ואם אתה רוצה להיות קצת הרפתקן, אתה יכול לרכוש כרטיס SD (קלאס 10 ומעלה או U1 ומעלה) עם קורא כרטיסי SD מבוסס USB (אל תסמוך כל כך על קוראי כרטיסי SD מובנים במחשבים ישנים, במקרים רבים הם איטיים מאוד) או פשוט לרכוש לך דיסק און קי. אין צורך במשהו גדול – 16 ג'יגהבייט יספיקו אלא אם אתה הולך להוסיף הפצה כמו אובונטו לתוך הכרומיום OS (דרך Crouton) ואז באמת כדאי לשים דיסק קשיח רציני או SSD בגודל 32 ג'יגהבייט ומעלה למחשב.

מסך – כל מסך יכול להתאים, כל עוד הרזולוציה המינימלית היא 1368X768.

מחשבים ניידים ישנים – המחשבים של DELL, LENOVO וטושיבה בד"כ יפעלו טוב, בחלק מהמחשבים הניידים של HP יכול להיות שה-WIFI לא יעבוד, כך שזה מאוד תלוי במחשב ובדגם, אבל באופן עקרוני – רוב המחשבים הניידים הישנים אמורים לפעול עם כל החיבורים (USB, מצלמה פנימית, מיקרופון, WIFI, LAN, בלוטות' וכו').

לגבי BIOS – אם יש לך UEFI במחשב, תצטרך להפעיל את Legacy Mode מכיוון שכרום OS אינו פועל על UEFI ולא יעבוד עם UEFI בעתיד (גוגל מעדיפים בכרום OS להשתמש ב-Coreboot הפתוח).

שנית – ה"מצרכים"

קוודם כל, חשוב לוודא שאין לך במחשב שאתה הולך להתקין עליו כרומיום OS שום תוכן. ההתקנה עצמה מפרמטת את כל הדיסק לכן אם יש לך תוכן כלשהו, העבר אותו לדיסק אחר, גבה אותו או שתתקין דיסק קשיח אחר (חשוב שיהיה מחובר רק דיסק קשיח יחיד, כרומיום OS לא ממש יודע להסתדר עם מספר דיסקים ואין לו Boot Manager).

אם הרחבת את הזכרון, כדאי שתתן למחשב לעבוד לכמה שעות עם תוכנת memtest כדי לבדוק את ה-RAM. זו, אגב, יכולה להיות הזדמנות טובה לנצל מחירי זכרון נמוכים כדי לשדרג RAM ל-4 ג'יגה ומעלה במחשב. כל הסיפור יכול לעלות בסביבות ה-200 שקלים אם נלך לפי ZAP ל-2 מקלות של 2 ג'יגהבייט זכרון.

ודא שיש לך כרטיס SD וקורא כרטיסי SD בחיבור USB או דיסק און קי בגודל 8 ג'יגהבייט (עדיף 16 אם אפשר). תצטרך זאת כדי לזרוק את ה-IMAGE של ההתקנה עליו ולהשתמש בו בפעם הראשונה לפחות.

אם יש לך כרטיסי PCI/PCI-E במחשב שאינם נחוצים עוד – הוצא אותם מהמחשב. הדבר האחרון שאתה צריך זה שהכל יתקע בגלל כרטיס מיותר שעדיין נשאר מהעבר במחשב.

בחלק השני של הפוסט (שיפורסם בסופ"ש הזה) אנחנו נתחיל עם ההתקנה. באופן עקרוני יש 2 סוגי התקנה כאשר אחת מתאימה לאנשים שלא מבינים בלינוקס ולא מחפשים להבין (ולהתקנה זו אני אקרא "התקנת אקספרס") והגירסה השניה מתאימה לאלו שמכירים לינוקס ומעוניינים לעשות דברים בצורה ידנית, לשנות דברים, להוסיף לינוקס דרך Crouton ולהשתמש במכונה כמכונת פיתוח קלה אפילו.

מחשבות על ההפתעה של נטפליקס

נטפליקס הפתיעה הערב במדינות רבות עם ההכרזה כי השרות זמין כמעט לכל מדינה בעולם (למעט צפון קוריאה, סין ועוד מספר מצומצם של מדינות) והעיתונות החלה מיד לפרסם כתבות בנושא, השוואות וניחושים האם יהיו הרבה יותר cord cutters.

גם בישראל רבים התלהבו מהעניין והכריזו מבחינתם שמחר בבוקר הם ויס/הוט – היסטוריה. מניית נטפליקס זינקה זינוק נאה של 9% לפי העיתונות הכלכלית ואנשים רבים חייכו.

אז האם חברות הלווין והכבלים צריכות להתחיל לדאוג מנטישה המונית?

התשובה היא לא.

נטפליקס עשתה עם המהלך הזה משהו פשוט: היא מאפשרת עתה לכל אחד (כמעט) בעולם לצפות בתכנים שהם מייצרים ולמעט מדינות שהיה להם כבר שרות נטפליקס, כל המדינות שהתווספו היום – לא מקבלות כרגע שום ערך מוסף. סדרות וסרטים שאינם מבית נטפליקס פשוט לא יופיעו בקטלוג (אלא אם תשתמש בחיבור עוקף, כמו בעבר).

נטפליקס נותנת למנויים חדשים חודש חינם של צפיה ללא כל התחייבות. אני מאמין שהיום ומחר ובימים הקרובים אנשים רבים ישמחו להצטרף לחודש חינם כדי לנסות את אותו "נטפליקס", לראות את הסדרות (שאולי לא הורידו בצורה פיראטית) אבל עם מנוי של חודש, ובהתחשב בכמות הקטנה של הקטלוג שיש כיום – ניתן לראות את כל התכנים ולא לשלם לנטפליקס אפילו סנט שחוק אחד כי סביר להניח שתסיים את הקטלוג עוד לפני שתסיים את החודש (כמובן שהכל תלוי בטעמו של הצופה).

כך יוצא שבחברות יס ו-הוט שסביר להניח שיתכנסו מחר לישיבה כדי לשוחח על ה"מתחרה" החדש/ישן, לא תהיה סיבה ממשית לדאגה. אני מהמר שאף אחד שיש לו כבר שרות עם עשרות ערוצים – לא ירצה לזרוק את הכבלים/לווין שלו לטובת שרות עם קטלוג סרטים מצומצם, ללא שום תמיכה עברית.

אם עכשיו ניקח את העניין מהרמה הארצית/ישראלית לרמה של כל המדינות החדשות שצורפו – המהלך של נטפליקס לא יתן להם כמות גדולה של לקוחות כי גם באותן מדינות שצורפו – הקטלוג לא כולל תכנים שאינם של נטפליקס, כך שבסופו של דבר – נטפליקס לא תרוויח לפתע עוד עשרות מיליוני משתמשים משלמים.

כאן מגיע החלק שנטפליקס תצטרך להשתמש בכל יכולת מיקוח שלה מול מפיצים והאולפנים בהוליווד (ובשאר מקומות בעולם שמייצרים/מפיקים תכנים) – ונטפליקס תצטרך להיכנס למו"מ על שכירת סרטים/סדרות לתקופות שונות עם Scope גלובאלי וירידה גם לרזולוציות פר מדינה. אחרי הכל, כמעט בכל מדינה יש מפיץ מקומי של התכנים שנטפליקס מעוניינת להציג למנוייה והאולפנים לא יכולים סתם כך להחליט שנטפליקס תשדר במדינה X מבלי לפצות או להגיע להסדר עם מפיץ מקומי (גם אם הוא בתכל'ס לא משדר בסטרימינג את התוכן באותה מדינה) ונטפליקס צריכה להיכנס למו"מ הזה אתמול אם הם רוצים שהמשתמשים החדשים אשכרה יתחילו ממש לשלם על מנוי חודשי, וכל התהליך הזה מגיע עם חתיכת כאב ראש, המון עו"ד, פוליטיקה וכו'.

האם נטפליקס תעשה זאת? אני מאמין שכן אבל אי אפשר לדעת מתי זה יקרה. מתחרים של נטפליקס כמו אמזון וגוגל בקטע הזה דווקא לוקחים להם את הזמן (שמתם לב כמה זמן עדיין בישראל אי אפשר לרכוש ספרות/מוסיקה/סרטים משרותי גוגל או תכני וידאו בזרימה מאמזון?)

לכן חברות הכבלים והלווין יכולות להיות רגועות ולהמשיך לגבות מאות שקלים לחודש. פה בארץ חברת הכבלים והלווין לא ממש מתאמצות לתת למשתמשים דרך להתחבר ולצרוך תכנים דרך האינטרנט (ואולי לתת לי להחליט איזה ערוצים ספציפיים אני רוצה) במקום להעמיד צלחת/לתת לי ממיר באיכות זבל. זה מבחינתם יותר מדי "מתקדם", והן יותר עסוקות במכירת ממירים שבמקומות אחרים בעולם בועטים אותם החוצה (דיסק קשיח בממיר? קשה לפתוח Stream אל הלקוח?).

אז יש נטפליקס בצורה רשמית בארץ

ויש כמה דברים שחשוב לדעת לפני שעושים צעדים כלשהם, מתלוננים, ממציאים תיאוריות קונספירציה ועוד וברשותכם אני אסכם את הדברים בצורת FAQ:

ש: עכשיו אני כבר לא צריך VPN נכון?
ת: לא בדיוק…

נטפליקס, כחברה שעובדת מול אולפנים ומפיצים של סדרות וסרטים, מחוייבת לכבד הסכמים מקומיים שהמפיץ בחו"ל מודיע לה עליהם. כך לדוגמא אם יש את "בית הקלפים" שנמכר לשידור בארץ, הוא לא יופיע בנטפליקס הישראלי, אך הוא כן יופיע בנטפליקס האמריקאי/בריטי וכו', כך שאם אתה רוצה לצפות בכל המלאי של נטפליקס, עדיין תצטרך משהו כמו VPN (אם כי אני ממליץ על תחליף ל-VPN, על Redirector שבעצם "מתחמן" את המערכת של נטפליקס כך שהיא חושבת שאתה מגיע ממדינה שאתה בוחר ולא מישראל, כמו שרות UnoTelly שבניגוד לאחרים – יש לו גם שרותי DNS ממש קרובים לארץ וכך גם תעבורת הסרטים וגם שאר התעבורה שלך עוברת רגיל ולא ב"עיקוף" ואין צורך לכבות ולהפעיל את השרות כל פם מחדש)

ש: זה אחלה פתרון להתנתק מ-YES/HOT/סלקום-TV
ת: אההמ, לא ממש.

נטפליקס הישראלי עדיין לא כולל תכנים ישראליים וגם לא כולל תרגום עברי, כך שאם אתה רגיל לצפות בסידרה/סרט עם תרגום עברי, נטפליקס לא יעזור לך הרבה, ובנוסף התכנים שיש בנטפליקס ישראל כרגע הם מצומצמים ובמהלך החודשים הקרובים כמות התוכן תיגדל. מה שכן, במקרים רבים בנטפליקס יש סרטים שעדיין לא משודרים ב-YES/HOT במסגרת ערוצי סרטים ולא מופיעים עדיין בשרותי VOD מקומיים.

ש: אם אני רואה שיש סידרה/סרט שאני רוצה לראות אבל בעתיד (עוד כמה שבועות או חודשים) זה ישאר שם?
ת: לא בטוח. נטפליקס חותמת הסכמים תקופתיים ולא קבועים (למעט כמובן תוכן שנטפליקס יצרה) כך שכל תקופה מסויימת חלק מהסדרות עף מנטפליקס וסרטים/סדרות חדשים נכנסים, כך שתמיד כדאי להיכנס לאפליקציה ולהסתכל מה קורה, בד"כ בעמוד הראשי תוכל לראות פוסטרים של פרקים/סרטים חדשים.

ש: עכשיו ספקי האינטרנט יאטו את התעבורה של נטפליקס ותהיה איכות וידאו גרועה!
ת: לאו דווקא. כל ספק אינטרנט מקומי יכול לחתום חוזה מול נטפליקס והוא יקבל בחינם מערכת שלמה של נטפליקס שתאכסן מקומית את כל הסרטים והסדרות והתעבורה תופנה ע"י נטפליקס אל הספק ללקוחותיו והתעבורה שתהיה מחו"ל בכל הקשור לכך היא עדכוני סרטים/סדרות ושליטה מרחוק ע"י הצוות הטכני של נטפליקס, כך שהקווים לחו"ל לא יהיו עמוסים.
גם בלי הפתרון הזה, נטפליקס משתמשים בשרותי CDN בינלאומיים שונים (לא רק של אמזון) כך שברוב המקרים הספק לא יסבול פתאום מ"חניקה" של קו רק בגלל שכמה אלפים התחברו לנטפליקס. כבר כיום יש יותר מ-25,000 משתמשים ישראליים שמחוברים לנטפליקס בצורה עקיפה.

נקודה חשובה שכדאי לזכור: נטפליקס לא נותנת לספקים להתחמק בתירוצים שונים כשספק חונק את הקו. ללקוח הסופי תופיע הודעה גדולה על רקע אדום במסך שיש עם הספק בעיית תקשורת ולפיכך הלקוח לא יוכל לצפות. כמה צילומי מסך כאלו וכל ספק בארץ יצטרך (אם התחיל) להפסיק מיד את המשחקים האלו.

ש: מה עם תרגום לעברית של הסרטים/סדרות והממשק?
ת: לגבי התרגומים – נטפליקס עצמה אינה מתרגמת את התוכן שאינה שלה והיא נעזרת בתרגומים רשמיים של האולפנים, כך שסביר להניח שבקרוב נראה אופציה לתרגום עברית בתכנים. לגבי הממשק – גם כאן אני מאמין שבחודש חודשיים הקרובים תוגש אוטומטית גירסה עברית לאתר (כבר יש גירסה ערבית כך שעניין ה-RTL נפתר).

ש: עדיין צריך כרטיס אשראי בינלאומי או כתובת בינלאומית להירשם?
ת: הקטע הטכני הזה כרגע בטיפול כך שיכול להיות שרישום יצליח או לא. אני מאמין שתוך ימים ספורים הבעיה תטופל והמערכת שבודקת אם אתה תושב חו"ל תעודכן כך שתוכל גם להשתמש בכרטיס ויזה מקומי או חשבון פייפאל עם כתובת ישראלית.

ש: התקנתי אפליקציית נטפליקס באנדרואיד TV הסיני שלי אבל הרזולוציה של הסרטים היא מקסימום 720P. מדוע?
ת: אם קנית לך מכשיר אנדרואיד TV סיני זול ואתה רואה על המסך שהרזולוציה היא 1280X720(והמסך שלך תומך FULL HD) – אז הבעיה יכולה להיות מכך שהמכשיר אינו כולל תמיכת HDCP בחומרה או בתוכנה או בשניהם. אם המכשיר שלך מבוסס לינוקס, ודא שאתה עובד עם דרייברים הכי חדשים (ואם יש לו צ'יפ של nVidia ודא שאתה עובד עם הדרייבר הסגור). בעקרון, בלי HDCP המקסימום שתקבל זה 720P ללא קשר לרוחב פס שיש לך או חוזק מעבד/מערכת.

ש: האם בעקבות ההכרזה של נטפליקס על פריסה ענקית בינלאומית, גם אמזון פריים יעברו לפריסה כזו?
ת: אני מאמין שאמזון יכריזו בקרוב. מבחינה טכנית הטכנים שלהם כבר פרוסים בכל האזורים שלהם וניתן (עם המון כאב ראש ולא מעט טריקים) להגיע גם ל-4K בסרטים/סדרות מסויימות, אולם כרגע אמזון חוסמים את זה ואני מאמין שהם יסירו את המגבלה תוך זמן קצר.

כתבתי מאמר נוסף על המהלך המפתיע של נטפליקס והמאמר זמין כאן

איך יצרנים מכריחים אותך להחליף ציוד

אם יש משהו אחד שלא רבים מודעים אליו, הרי זו טכנולוגיית ההצפנה וההגנה של תכנים לשידור ברשת, מנגן DVD או Blu-Ray, מהאייפון או מאנדרואיד ושלל ציודים אחרים. בדרך כלל כשאתה צופה בתוכן כמו סרט או פרק בסידרה שמשודרת ברשת בצורה רשמית או בציודים מהסוג שהזכרתי לעיל – ישנה טכנולוגיית נז"ק (Digital Rights Management) שמיועדת בראש ובראשונה למנוע ממך לעשות דברים שתרצה אך מפיץ/יצרן התוכן לא תרצה שתעשה. הדוגמא הכי ידועה היא שאם יש לך לדוגמא iPad ואתה שוכר פרק או סרט, תוכל לצפות בו ב-iPad אך לא תוכל לחבר את ה-iPad לטלויזיה ולצפות בו, כי האולפנים אוסרים זאת. כמובן שאם תוריד את אותו תוכן בצורה פיראטית, תוכל לצפות בו היכן שתרצה ועם איזה מסך שתרצה.

הטריק האחרון שהוכנס בשנים האחרונות לציודים נקרא HDCP (ר"ת High Definition Content Protection) והוא פתרון בתצורת חומרה שנמצא בתוך הציוד שלך והוא מתקשר עם הצג/טלויזיה/מקרן שלך. כשאתה מנגן תוכן או משחק משחק ברזולוציה גבוהה (כמו FULL HD), מנגנון ה-HDCP בודק מול המסך שלך אם יש תמיכת HDCP. אין? תקבל את התמונה הבאה:

העניין הוא שמי שיקבל את התמונה הזו במקרים רבים – הם אנשים שאינם מעוניינים כלל וכלל לפרוץ את ההגנה. יש להם נניח מסך טלויזיה גדול שנמצא אצלהם יותר מ-5 שנים, או אולי פרוז'קטור שנקנה ממזמן במחיר מאוד יקר, או מסך מחשב שאין לו כניסת HDMI והמשתמש בסך הכל חיבור את המסך לציוד דרך חיבור מתאם בין HDMI ל-VGA או DVI.

האם יש לכך פתרון? במקרים כמו של סוני פלייסטיישן 4 לדוגמא, יש אפשרות לבטל זמנית את ה-HDCP, אבל ברוב הציודים – אין אפשרות לבטל ומה שיותר גרוע הוא שאין לך אפשרות לשדרג איזו קושחה בציוד שאתה צופה איתו. אחרי הכל, מתי ראית קושחה זמינה למסך הטלויזיה הישן שלך או לפרוז'קטור שלך?

אז מה יעשה אדם שיש לו ציוד ויש לו את הבעיה הזו? הפתרון נמצא אצל ידידנו הסיניים שמייצרים "מפצלים", אלו הם ציודים קטנים שנועדו בעצם לקבל כניסת HDMI ומיועדים להוציא את הוידאו ואודיו דרך יציאת HDMI או VGA או DVI. ה"סוד" הגדול ברכישת מתאם כזה הוא שהיית צריך לחפש את המילה "HDCP" בתיאור. אם היה מופיע בתיאור HDCP, אז אותו ציוד היה "מפשיט" את ה-HDCP בתוכו ופולט וידאו ללא הגנות. כך מצד אחד היה ניתן לצפות סוף סוף בתוכן ומצד שני פיראטים היו יכולים בנקל להתחבר לכל אתר שמזרים סרטים/פרקים בצורה רשמית על מנת להעביר אותם למחשב ובמקרים של פיראטים – אל אתרי טורנטים למיניהם.

לאחרונה החלו אתרים כמו אמזון פריים ונטפליקס לשדר חלק מהתכנים ברזולוציה של "4K" (או "UHD" למרות שזה לא רזולוציית הסטודיו), והאפליקציות שמשדרות את אותן תכנים מאותם אתרים לא היו מוכנות לעבוד עם כל מיני סטרימרים אלא אך ורק עם קבוצה מאוד מצומצמת של ציודים. שוב נרתמו חברות סיניות קטנות שהוציאו מפצלי HDMI חדשים עם תמיכת HDCP בגירסה 2.2 (שתומכת ב-4K) וכך שוב בעלי אותם אתרים (וכמובן האולפנים) ראו איך התכנים היוקרתיים שלהם שוב זמינים ברשת, ומי שיודע לקרוא את הפרטים לגבי הטורנט, יכול למצוא שאכן מדובר בגירסת 4K לפי הדוגמא הבאה:

התוצאה? נכון לאתמול, אינטל וחברת Warner החליטו לתבוע יצרן סיני פופולרי המייצר ציודים כאלו. שלא אובן בצורה לא נכונה – אני מאמין שתביעה כזו במקום, אבל הבעיה המרכזית היא ששוב – הלקוחות נדפקים.

מדוע? כי ברוב המקרים אין אפשרות לצרכן אפשרות לעדכן קושחה בציוד שאיתו הוא צופה. יכול להיות שיהיה עדכון קושחה למסך הטלויזיה המאוד יקר שרכשת ב-10000+ שקל בשנה האחרונה, אולם אם נציץ ברשימה הזו מאתר ZAP על מסכים במחירים פחות מ-5000 שקל, הסיכוי לקבל עדכון קושחי הוא אפסי, בוודאי שלא עדכון אוטומטי, ומה שקורה הוא שחלק לא קטן מהמסכים מגיעים לדוגמא עם HDCP בגירסה 2.0 ואמזון/נטפליקס מחייבים HDCP 2.2, כך שהמקסימום רזולוציה שתקבל על המסך החדש שלך היא … FULL HD, כמו מסך שעולה 2000 ש"ח ומטה.

כך יוצא שוב, כמו תמיד, שהפיראטים יכולים למצוא פתרונות בנקל, אבל הצרכן ההגון שלא מחפש להוריד תכנים גנובים, כן מוכן לשלם על התכנים – שוב נדפק.

 

Exit mobile version