הבעיות של אינטל

אתמול התבשרנו שאינטל הולכת לחתוך בערך כ-12,000 עובדים עד המחצית השניה של 2017. יכול להיות שחלק מהאנשים פה בארץ יפוטרו, כולי תקווה שלא..

אבל האמת היא שהכתובת היתה על הקיר והנהלת אינטל לצערי מעדיפה להתעלם מכל מיני נתונים שאסביר לגביהם.

נתחיל מתחום הדסקטופ: תסתכלו על זה איך שתרצו, אבל שוק ה-PC רווי, והעניין של הציבור הטכני במעבדים חדשים – נמוך עד נמוך מאוד. קחו דוגמא פשוטה: אינטל הוסיפה תמיכה ב-eDRAM. כמה אנשים זה באמת מעניין אותם? כמה אנשים אשכרה יראו את המעבדים החדשים שאינטל הוציאה לפני מספר חודשים ואותם אנשים ירוצו לרכוש אותם? ממש ממש מעט. בד"כ אחת לכמה שנים חברות משדרגות תחנות עבודה ולאפטופים, אבל כיום אין שום חידוש מרעיש במעבדי הדסקטופ של אינטל שיגרום ל-CTO ליזום ישיבה עם ה-IT, המנכ"ל, כספים וכו' ושבאותה ישיבה יוחלט שכמה אלפי מחשבים יעברו למעבד חדש ומהפכני. חברות קונות PC נוספים ובמקרים רבים הם מגיעים עם המעבדים מהדור האחרון, אבל גם עם הדור הקודם ב-99% מהמקרים החברה תדע להסתדר ואפילו תעדיף מעבדים מהדור הקודם או לפניו, כל עוד המחיר יהיה נמוך משמעותית. כנ"ל במקרים של לאפטופים.

כשזה מגיע לשרתים, המצב של אינטל לא הכי מעודד, במיוחד כשמסתכלים קדימה, כשיותר ויותר חברות עוברות לענן ובמקרים רבים הן מקצצות את כמות השרתים המקומית או לא משדרגים חומרה. נתון שאמור יותר להדאיג את אינטל מגיע דווקא מהלקוחות הגדולים שלה – ספקי שרותי ענן, אלו מסתכלים בחיוב על פלטפורמות אחרות שאינן מבוססות X64 אלא על מעבדים שונים, החל ממעבדי ARM (שאינטל מציבה מולם את ה-XEON-D) בקצה התחתון ועד למעבדי ה-Power8/9 של IBM (שלאחרונה פתחה את הפלטפורמה שלה וחברות רבות קופצות על המציאה. גוגל, פייסבוק והשמועות גם מדברות על מיקרוסופט – כולן מביעות עניין ומתכננות להשתמש במערכות אלו ולהציע פתרונות מבוססים מעבדים אלו ללקוחותיהן). כיום, נזכיר – אפליקציות שרצות על לינוקס רצות מצוין בין אם מדובר על מעבדי ARM או על ה-Power, וגם מיקרוסופט בימים אלו עובדים נמרצות להמיר את Windows Server 2016 ל-ARM (וכנראה גם ל-POWER), כך שמבחינת הלקוחות – הם יוכלו לבחור אם לרוץ על מעבדים של אינטל או של המתחרים.

אבל הבעיה הכי גדולה של אינטל היא בעיה מלפני עשור בערך, בעיה שאינטל לא התייחסה אליה עוד מ-2006 ועכשיו החברה משלמת על כך בפיטורין נרחבים – הלו היא בעיית ה-Mobile.

ב-2006 אם רצית להיות נייד וגם לראות סרטים, לענות למייל ולגלוש באינטרנט, היית חייב לרכוש מחשב נייד. רוצה לשבת בסלון ולהתעדכן מה קורה? אתה צריך מחשב נייד. הטלפונים הסלולריים אז "הצטיינו" במסך קטן, כח עיבוד מאוד נמוך, גלישה סופר-איטית (ורוב האתרים כלל לא הוצגו כראוי בהם) ובקיצור – ההיפך הגמור ממה שיש כיום. אינטל נהנתה מאוד מהסיטואציה כי חוץ מרכישת מחשב נייד (עם מעבד שב-90%+ מהזמן היה מעבד מתוצרתה) לא היתה לך אפשרות אחרת. גם אם חשבת לקנות מק – הוא היה כבר עם מעבד של אינטל. הרווחים טיפסו וההנהלה חייכה.

ואז אפל הוציאו את ה-iPhone שגרם להלם טוטאלי בשוק. הגרסאות הראשונות של האייפון (וגם של מכשירים מבוססי אנדרואיד) לא היו ממש נוחים לגלישה (מסכים קטנים בהשוואה למה שיש כיום), איטיים מאוד מבחינת עיבוד ורינדור – אבל אנשים התחילו לראות, להתלהב ומה שהכי חשוב – לקנות, ובכמויות! סמסונג, אפל ומוטורולה דיווחו על מכירות מצויינות ואינטל ראתה כיצד שוק ה-PC שלה פחות ופחות רווחי והחברה מוכרת פחות ופחות מעבדים.

האם לאינטל היה בזמנו פתרון של מעבד או Chipset שיתאים לטלפון סלולרי? לא ממש. היה להם את המעבדים במשפחת ATOM אבל לא רק שהמעבדים האלו לא היו מספיק חסכניים בסוללה, אלא שגם הם לא היו מתאימים כפתרון סגור. אם יצרן טלפונים היה פונה אז לחברה כמו Qualcomm, הוא היה מקבל פתרון מלא הכולל מעבד, זכרון, Chipset, מודם, Wifi וכו' – בחבילה אחת. לאינטל לעומת זאת, עד לפני מספר חודשים אפילו מודם סלולרי לא היה להם בפתרון והיצרן היה צריך לרכוש מצד ג' מודם ולשלב אותו בלוח.

מיליארדי טלפונים וטאבלטים נמכרו בעשור האחרון, ואינטל לא ראתה רווחים מהמכירות הללו. אינטל יכלה כמובן תוך זמן די קצר לחתום הסכם עם ARM לרכישת זכויות ליצור מעבד עם שאר החלקים ההכרחיים והם היו יכולים עוד עד 2007-2008 לצאת עם פתרון כזה ולהתחיל למכור אותו בצורה אגרסיבית כמו שאינטל יודעת לעשות, אבל ההנהלה באינטל התעקשה שלא ללכת במסלול הזה ולהעדיף אך ורק פתרון "תוצרת בית".

יודעים מתי הגיע הפתרון "תוצרת בית" לשוק הטלפונים? רק לפני כשנה לערך, בזמן שהמתחרים כבר הוציאו דור רביעי וחמישי של מעבדים ועברו כבר ל-64 ביט עם תמיכה של עד 16 ג'יגהבייט זכרון, UFS מבחינת אחסון, צ'יפים גרפיים עם ביצועים מעולים (גם לרזולוציות גבוהות, כולל 4K), ואפילו היום – מעבדי ATOM מסידרה X3,X5,X7 נותנים אמנם ביצועים מעולים מבחינת CPU ומבחינת סוללה – אבל הם נופלים בכל מה שקשור ל-GPU.

כיום השוק הסלולרי מבחינת מעבדים — מאוד תחרותי. חברות סיניות כמו Huawei, MediaTek, RockChip ואחרות מציעות פתרונות מצוינים – במחיר שהוא פחות מהמחיר שאינטל מבקשת, וכך ישנו מצב כיום שרוב הטלפונים הסלולריים והטאבלטים – לא מבוססים פתרון של אינטל אלא פתרון מתחרה.

אינטל חשבה לפני מספר שנים שהיא תוכל לסגור עיסקה עם גוגל שבמסגרתה אנדרואיד יקבל תמיכה רצינית ו"דחיפה" למעבדי אינטל, אך להפתעתם ולצערם, גוגל לא ממש התלהבה מהרעיון. לאינטל יש בהחלט גישה לקוד מקור של אנדרואיד שעדיין לא יצא ואם המהנדסים של אינטל דוחפים תיקונים ואופטימיזציות לאנדרואיד – גוגל בהחלט תשמח לקבלם, אבל כמו שראיתם עד היום – אין שום מכשיר נקסוס מבוסס מעבד אינטל. גוגל דווקא שמחה לעבוד עם אינטל על כרומבוקים (ולראיה – 97% מהכרומבוקים מבוססים על מעבדי אינטל, אפילו לא AMD), אבל לא על אנדרואיד.

בעשור האחרון השוק השתנה ובשנתיים האחרונות רואים שאינטל עושה את כל המאמצים לא לפספס את ההזדמנות כמו שהם פספסו לפני עשור. כך לדוגמא אינטל הוציאה את Edison, פלטופורמת IoT חדשה ודברים רבים נוספים – הכל כדי לכבוש את השוק החדש והצעיר. אינטל ראתה את ההתלהבות מ-Raspberry Pi והם החליטו גם בו להתחרות באגרסיביות ולהוציא Development Kit שמבוססת על מעבד Quark שלהם במחיר מצחיק של … 15$. זה כמובן לא מתחרה ב-Pi כפתרון עצמאי, אבל אם מתכננים דברים ל-IoT, אני בהחלט הייתי ממליץ להסתכל על הפתרונות של אינטל.

חבל שאינטל מפטרת כזו כמות עצומה של עובדים (במיוחד פה בישראל שאינטל היתה לא פעם ולא פעמיים "פתרון מקלט" שקלטו עובדים של חברות שסגרו פה מרכזי פיתוח – כמו AMD לדוגמא). האם פיטורי 11,000 עובדים יעזור? אולי זה יקצץ בכמות ההוצאות, אבל כרגע זה לא יסייע במכירות. יש תחרות אגרסיבית מאוד עם מחירים שצונחים ואינטל צריכה פתרון מתחרה, גם אם הפתרון כרוך בבניית מעבדי ARM או רכישה של אחת מיצרניות מעבדי ה-ARM. לוקח זמן לכבוש נתח שוק דומיננטי, במיוחד אם אתה מגיע באיחור של עשור, אבל זה אפשרי.

Exit mobile version